Hopp til innhold

Bruåpning avhenger av været

Dårlig vær kan utsette åpningen av Skjeggestadbrua.

Skjeggestadbrua.

SNART FERDIG: Brukassen er støpt, og betongrekkverket på østsiden er ferdig. Nå pågår arbeidet med å få støpt rekkverket på den andre siden. Brua skal være helt ferdig før ferien.

Foto: Jorun Sætre / Statens vegvesen

Etter kollapsen av det sørgående løpet av brua i februar i fjor, åpnet det nordgående løpet for trafikk i begge retninger 26. juni. Det betyr at det har vært en innsnevring ved Skjeggestadbrua på E18 i Holmestrand.

Når den nye brua er klar, åpner det for firefelts vei igjen, og trafikken vil flyte bedre.

Målet er at det skal skje før fellesferien.

Datoen er ikke klar

Ifølge prosjektleder Arvid Veseth i Statens vegvesen har arbeidet med brua gått bra, men han tør ikke å love noen dato for ferdigstillelse.

Grunnen er sikret og brukassen er støpt. Før den nye brua kan åpnes for trafikk, må rekkverk, støyskjerm, asfalt og membran oppe på brua, samt veioppmerking være på plass.

Utfordringen er at mye av dette arbeidet avhenger av været. Dermed er ingen dato for åpning av brua bestemt ennå.

– Vi er avhengige av å ha godt vær. Vi har et tett løp, men vi ligger an til å få trafikken tilbake på brua før ferien, sier Veseth.

Tidligere er 7. juli blitt nevnt som datoen for ferdigstillelse.

– Det er en dato som har vært i avtalen med entreprenøren, men nå har vi diskutert med dem og fått skjøvet litt frem på den datoen. Det er så mye væravhengig arbeid som ligger i sluttfasen, sier prosjektlederen.

Under budsjett

Det totale budsjettet for alle arbeidene i forbindelse brua er på 165 000 000 kroner. Veseth tror imidlertid sluttsummen blir noe lavere enn det fordi jobben har gått bra.

Det var etter et leirskred 2. februar i fjor at brua brøt sammen.

– Hva er gjort for å forhindre at det skjer igjen?

– Det er satt ned rundt 50 kilometer med kalksementpeler, så de bløte leirmassene i området rundt brua er stabilisert ved å injisere kalk og sement, sier Veseth.