Hopp til innhold

Her får alle boligkjøpere telefon fra Skatteetaten

Ønsker å nå frem til folk i «oppussingsmodus».

Boligsalg i Brevik

TELEFON: I flere norske kommuner skal alle som kjøper en bolig få en telefon fra Skatteetaten. Målet er at færre skal bruke useriøs arbeidskraft om de har oppussingsplaner for boligen. (illustrasjonsbilde)

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Telefonsamtaler til boligkjøpere skal få ned etterspørselen etter useriøse håndverkere.

Etter gode erfaringer i Trondheim, som var først ut, foregår prosjektet nå i flere kommuner i Buskerud, Vest-Agder, Vestfold, Telemark og Trøndelag.

I løpet av året skal det vurderes om dette skal utvides til hele landet.

– Prosjektet ble nylig tatt inn i regjeringens strategi mot a-krim (arbeidslivskriminalitet, jour. anm.). Det synes vi er veldig stas, sier Torgeir Strøm i Skatteetaten.

Useriøs arbeidskraft

Denne måneden ble Larvik blant kommunene som er med. Alle som kjøper bolig der, eller sender en byggesøknad til kommunen, får nå en telefon fra Skatteetaten.

Målet er å redusere etterspørselen etter svart og useriøs arbeidskraft, opplyser Strøm.

– Det oppnår vi ved å ringe forbrukere som har søkt om byggetillatelse eller kjøpt bolig, for å påvirke og dyktiggjøre dem til å ta informerte valg av håndverkere. Dette er et rent veiledningstiltak, som fungerer som en los for forbrukerne i bygge- og oppussingsmodus, sier han.

I tillegg til Skatteetaten, er kommunen, Arbeidstilsynet, Nav og politiet involvert i prosjektet, som i Larvik har fått navnet tettpå: Larvik.

Larvik kommune.

TIPS: Prosjektet startet i Larvik 1. februar. Når Skatteetaten ringer, gir de tips til hvordan man velger seriøse håndverkere, og forteller om fordelene ved å bruke seriøse håndverkere.

Foto: Igor Tratkowski / NRK

Lite kunnskap

Utgangspunktet for telefonsamtalene er at de aller fleste ønsker å bruke seriøse håndverkere.

– Undersøkelser viser at de har lite kunnskap om hva som er viktig å undersøke når de skal velge håndverkere. Det er her «tettpå» kommer inn og dyktiggjør forbrukerne.

Stasjonssjef Tor Eriksen sier prosjektet i utgangspunktet ikke skal føre til mer arbeid for politiet i Larvik.

– Dette skal være et forebyggingsprosjekt og hvis vi lykkes med det, skal ikke det ende med noen saker på politiets bord. Konsekvensen av dette skal rett og slett bare være at folk blir mer bevisste og benytter seg av hvit arbeidskraft.

Tror ikke det er lett

Byggmester Jan Øivind Lindhjem tror Skatteetatens oppringinger kan få noen til å ombestemme seg, men mener at etterspørselen etter useriøse aktører aldri vil forsvinne helt.

– Det er bestandig folk som ønsker å få gjort ting billigere. Det går på hvor mye penger de har og hvis de kan velge noe som er billig, så er det lett å velge det. Sånn har det vel bestandig vært.

Byggmesteren sier han har sett flere eksempler på at boligeiere som har tenkt at de skal spare penger, har endt opp med å gjøre det motsatte.

– Vi har vært etter andre håndverkere som ikke driver seriøst. Det har for eksempel vært satt opp et tilbygg som må rives i etterkant fordi det ikke er utført etter krav.

– Hvor er de som har utført arbeidene hvis du ringer dem etter fem år? Det har du vel liten garanti for. Mens vi som driver seriøst, vi vil være der og stille opp hvis det er reklamasjon.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark