Så mye kobber blir stjålet langs togsporene i Norge at Jernbaneverket nå vil begynne å bruke aluminium i stedet.
Mens kobber koster 44 kroner kiloen, koster aluminium kun åtte kroner per kilo.
Jernbaneverket har fått grønt lys til å skifte ut kobberet med aluminiumskabler, skriver Aftenposten.
– På hver eneste stolpe er det tre fire meter med kobberledning som sørger før jording og kontakt med signalanlegget. Her har vi nå fått grønt lys for å skifte ut til aluminiumskabel, sier Jan Prang, faglig leder for strømforsyning på Østfoldbanen.
- Les også:
Hardt rammet
Utskiftningen skal skje når noe stjeles og på nyanlegg.
– Det kan også gjøres for å forebygge nye tyverier fra anlegg som ligger svært nær vei, sier Prang.
- Les også:
Gardermobanen og nye anlegg i Østfold og Vestfold har vært hardest rammet av kobbertyvene de siste fem årene.
Tre tonn kobber
På det nye dobbeltsporet fra Tønsberg til Barkåker forsvant det tre tonn dyrt kobber sommeren 2011.
1700 meter jordingskabler og 350 meter signalkabler ble stjålet fra det nye dobbeltsporet i løpet av en helg. Uken etter forsvant det mer.
Totalt er det registrert nærmere 100 anslag og tusenvis av passasjerer har blitt rammet.
- Les også: