Hopp til innhold

Kommunen må svare for botilbud

Etter at en beboer stod frem i lokalavisa og fortalte om uverdige boforhold, har Fylkesmannen bestemt seg for å undersøke saken.

Husly, Tønsberg

UNDERSØKES NÆRMERE: Husly er et akutt botilbud for bostedsløse i Tønsberg. Nå skal stedet granskes av fylkesmannen for å sjekke om kommunen følger loven.

Foto: Linn Udnes / NRK

Det var Tønsbergs Blad som intervjuet beboeren Eivind Aston Eikrem ved kommunens akuttilbud Husly for bostedsløse 7. desember i fjor.

Eikrem fortalte at han måtte ha alle verdisakene sine på seg i frykt for at de skulle bli stjålet, og at han mener det er en stor psykisk påkjenning å bo der.

Vekket interesse

Ni dager etter at saken stod på trykk i avisa, skrev Fylkesmannen i Vestfold et brev til Tønsberg kommune med varsel om tilsyn av botilbudet.

– Vi fikk med oss artikkelen og bestemte oss for å undersøke saken nærmere, forteller seniorrådgiver i Helse- og sosialavdelingen, Lise Jebsen.

Hun forteller at opplysningene som kom frem i artikkelen var ukjente for fylkesmannen.

– Vi er ikke til enhver tid kjent med hvordan de ulike kommunale botilbudene er organisert, sier Jebsen.

Regning på 3000 kroner

Det er først når NRK tar kontakt med Eikrem at han får vite at saken har rullet videre til fylkesmannen. Nå er han spent på hva tilsynet vil føre med seg.

– Slik jeg har forstått det skal kommunale etater rapportere inn, og det kan ikke være gjort her, i hvert fall ikke riktig, mener Eikrem.

Han har nylig mottatt en regning fra kommunen på 3000 kroner for sitt opphold på Husly. Denne nekter han å betale.

– Jeg vil heller bo i telt, sier Eikrem, som bodde i telt i tre måneder i fjor.

Eivind Aston Eikrem

SPENT: Eivind Aston Eikrem har bodd på Husly siden september i fjor. Han stod frem i lokalavisa i desember for å fortelle om det han mener er uverdige boforhold. Nå er han spent på hva som vil skje etter tilsynet.

Foto: Linn Udnes / NRK

Positive til tilsyn

– Det er i utgangspunktet noen regler for betaling, så det ønsker vi flere opplysninger om, forteller seniorrådgiver Jebsen hos Fylkesmannen.

Jan Eide

POSITIV TIL TILSYN: Kommunaldirektør Jan Eide sier kommunen setter pris på tilsynet slik at de får en gjennomgang av sine rutiner ved Husly.

Foto: Marita Nilsen / NRK

Kommunaldirektør Jan Eide, som har ansvaret for tilbudet, har tidligere uttalt til avisa at tilbudet ikke fungerer optimalt.

– Vi er positive til tilsynet. Det gjør at vi får en gjennomgang av våre rutiner slik at vi kan se hvordan de fungerer, sier Eide til NRK.

Kommunen har fått en frist til 22. januar med å komme med en skriftlig tilbakemelding.