Kopien av Osebergskipet, Saga Oseberg, er akkurat ferdig og ble sjøsatt under kongeparets fylkesbesøk i juni.
Nå har stiftelsen planer om å bygge en kopi av Klåstadskipet, det tredje kjente vikingskipet fra Vestfold, som er utstilt i Vikinghallen på Slottsfjellmuseet i Tønsberg.
Klåstadskipet er det eneste bevarte skip fra vikingtiden som er plassert utenfor Oslo. Det var et handelsfartøy og skiller seg noe ut fra de tre andre kjente bevarte vikingskipene i Norge, Osebergskipet, Gokstadskipet og Tuneskipet, som alle var gravskip.
(Tekst fortsetter under bildet)
Funnet etter 1000 år i slam og leire
Klåstadskipet ble bygget på slutten av 900-tallet, trolig i 998, og forliste rundt tusenårsskiftet i Klåstadkilen i Tjølling.
Skipet ble liggende der i nærmere tusen år, nedgravd i slam og leire. Klåstadskipet ble funnet i 1893. Det ble funnet brynesteiner fra Eidsborg ombord. De utgjorde trolig en del av lasten. Bryner fra Eidsborg var en viktig handelsvare i vikingtiden.
Skipet ble gravet ut i 1970 og ble plassert på museet i et nybygg, spesialbygget for dette, på det som den gang het Vestfold fylkesmuseum, nå Slottsfjellmuseet. Kjølen, som er 16,25 meter, og den fremste halvdel av babords side er det som er bevart.
Trolig var skipet 20–22 meter langt og 4,5 meter bredt. Det er bygget av eiketømmer. De øvre bordgangene er av furu og toppspantene av bøk.
En film fra utgravningen vises i utstillingen.
(Tekst fortsetter under bildet)
Stiftelsen nytt Oasebergskip fikk mye erfaring og kompetanse under byggingen av Saga Oseberg. Skipet ble bygget etter originalmetoden ved at tømmer ble hugget til og tilpasset.
Hele vikingskipkopien er bygget helt manuelt. Det skal de også gjøre med kopien av Klåstadskipet, sier prosjektleder Geir Røvik i stiftelsen.
Les:
Vikingene lever i beste velgående
God kompetanse
– Vi har nå en kompetanse, ikke bare blant de ansatte, men også blant de frivillige, sier Røvik. Dette prosjektet skal ta lengre tid og vi skal ha med flere frivillige, sier prosjektlederen.
(Tekst fortsetter under bildet)
Han håper og tror på samme finansiering som ved Saga Oseberg, med salg av andeler, offentlig støtte fra kommune og fylke, giverglede og sponsorvilje fra næringslivet.
– Målet er å gi kopien av Klåstadskipet et langt liv, sier Røvik. Vi har allerede skapt en turistattraksjon med Saga Oseberg, så vi håper giverne blir med en runde til.
Røvik sier kostnadene er avhengig av hvor mye dugnad det blir, men han tror det blir tilstrekkelig med 5 millioner kroner for å få skipet ferdig og rigget.
Stiftelsen håper å kunne starte byggingen og et år, høsten 2013.
God idé
Leder Lena Fahre ved Slottsfjellmuseet mener bygging av en kopi av Klåstadskipet er en god idé. Det er viktig og merke seg at vi mangler viktig informasjon om rekonstruksjon, og Klåstadskipet er gravet ut i deler. Oseberg-prosjektet viste jo at en del var feiltolket da Osebergskipet ble satt sammen slik det står på Bygdøy.
– Gjennom forskning så har man kommet fram til hvordan skipet ble bygget. Derfor vil byggingen av en kopi av Klåstadskipet være kjempespennende, sier Lena Fahre.