Hopp til innhold

Slik blir den nye E18

Kontrakten mellom Statens vegvesen og Skanska signeres i dag.

Illustrasjonsfilm fra Statens vegvesen.

Se illustrasjonsfilm fra Statens vegvesen her

Statens vegvesen har inngått en kontrakt med entreprenørkonsernet Skanska om bygging av den nye E18 mellom Bommestad og Sky i Larvik.

Kontraktsummen er på 1568 millioner kroner (eks. moms).

Jørn Rinde.

Prosjektleder Jørn Rinde forteller at kontrakten som signeres i dag, er den største av sitt slag i region sør noensinne.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

– Det er en stor kontrakt. Som en såkalt enhetspriskontrakt, så er dette den største i region sør noensinne, sier prosjektleder Jørn Rinde til NRK.no.

Les også:

100 kilometer i timen

Kontrakten gjelder bygging av vei, tunneler og konstruksjoner fra Bommestad til Sky, med unntak av Farrisbrua.

I november i fjor ble det kjent at brua skal bygges av den tyske entreprenøren Bilfinger. Byggearbeidene der har startet opp og brua skal stå ferdig i 2017, samme år som resten av veien.

– Det blir en moderne motorvei, dimensjonert for 100 kilometer i timen tilsvarende resten av E18 i Vestfold. Dette er den siste etappen som blir bygd fra Oslo og ned til Langangen i Telemark, sier Rinde.

Kontrakten signeres av konserndirektør for Skanska, Steinar Myhre, og regionvegsjef i Statens vegvesen region sør, Kjell Inge Davik, klokken 16.15 onsdag ettermiddag.

Elektro, lys og styringssystemer er ikke en del av avtalen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

E18 Bommestad-Sky.

Ny E18 fra Bommestad.

Foto: Statens Vegvesen/illustrasjon

Bilistene betaler mesteparten

Bilistene må ta en del av regningen for den nye veien.

– Vi har bompengefinansiert for så vidt hele Vestfold og her er det drøye 70 prosent som er bompengeandelen, resten betaler staten, sier Rinde.

Larvikstunnelen.

Bildet viser tunnelløpene fra Haga mot Farrisvannet. Rinde forklarer at det skal bygges to ganger 4,1 kilometer tunnel på strekningen.

Foto: Statens vegvesen/Illustrasjon