Hopp til innhold

Satser på sosiale medier

Det er kanskje ikke så mange som har hørt om hjelpetelefonen for psykiske lidelser, men den finnes. Og nå starter de en egen sosiale-medier kampanje for å vise seg.

TIPS-telefon reklamefilm

VIDEOKAMPANJE: Videosnuttene som legges ut på sosiale medier, inneholder blant annet historier fra folk med psykiske lidelser.

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

– For at folk skal kunne ringe oss, må de vite om oss og telefonnummeret vårt, og det er det som er utfordringen med å gjøre tilbudet kjent, forteller psykiatrisk sykepleier Tor Morten Rindsem.

Han er en av to som sitter bak røret i TIPS-telefonen. Dette er et lavterskeltilbud for alle i Vestfold som er i ferd med å utvikle, eller som mistenker at noen de kjenner har en alvorlig psykisk lidelse.

Tor Morten Rindsem

VIKTIG Å BLI KJENT: Tor Morten Rindsem mener det er viktig at folk vet om tilbudet, slik at de kan hjelpe flest mulig.

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

En kanal å nå ut til folk

TIPS-telefonen ble opprettet for over to år siden, men han forteller at det kun var 119 henvendelser i fjor. Og derfor tyr de til sosiale medier for å spre budskapet om tilbudet.

– Mediebildet endrer seg, og spesielt unge mennesker lever store deler av livet sitt på nettet, forteller psykiatrisk sykepleier i TIPS Sør Øst, Marit Holter. Hun legger til at hun tror de fleste er på Facebook, og at dette er en god kanal å nå ut til folk på.

Marit er den andre delen som sitter bak røret på TIPS-telefonen. Hun forteller at de har gjennom hele kampanje-prosessen, har hatt tett kontakt med pasienter.

Marit Holter

MYE PÅ NETTET: Psykiatrisk sykepleier Marit Holter, sier at mange unge mennesker tilbringer mye tid på internett, og det derfor er en god kanal å nå ut til folk.

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

Normalisere lidelsen

Seksjonsleder i DPS, Magne Hammerstad, mener det er lurt å gå gjennom sosiale medier for å vise tilbudet.

– Dette er viktig for å normalisere lidelsen, slik at de det gjelder skal komme tidlig inn til utredning og behandling, sier Magne.

TIPS-telefonen har fått statlige midler fra Helsedirektoratet og SIV for å kjøre kampanjen. Tor Morten forteller at målet med reklamevideoene er å nå ut til folket i Vestfold med tilbudet, og håper at de sosiale mediene skal bidra slik at de kan hjelpe flere.