Ryanair og flere andre lavprisselskap er allerede i kontakt med Rygge sivile lufthavn, ett år før den eventuelt åpner.
- Viktig med lavpris
Jan Robert Danielsen ved Rygge sivile lufthavn bekrefter at det er viktig å få etablert et lavpristilbud. - Et slikt tilbud trekker til seg et større publikum og det publikumet ser at lufthavnen fungerer på alle måter. Dermed velger de å bruke den til den mer formelle forretningsturen eller dagsturen til en annen norsk eller skandinavisk by, sier Danielsen som mener lavkosttilbudet ved Rygge kommer som en naturlig utvikling av lufthavnen.
Når det gjelder Ryanair bekrefter Danielsen at Rygge sivile Lufthavn har vært i uformell kontakt med lavprisselskapet. - Nå må først styret vårt først fatte beslutning om vi skal bygge eller ikke.
Sunn konkurranse
Lufthavnsjef på Sandefjord Lufthavn Torp, Alf Reidar Fjeld er ikke bekymret for den nye konkurransen. - Jeg tror det fremmer de reisendes interesser at vi får konkurranse i markedet, og vi får møte den konkurransen, skulle den komme.
- Ryanair har bestilt 200 nye fly de skal finne et marked for og andre lavprisselskap er i samme situasjon. At de leter i markedet etter muligheter, syns jeg er helt naturlig, sier Fjeld som godt kan tenke seg muligheten at Ryanair finner ut at Rygge kan være billigere enn Torp.
- Men Ryanair har et veldig stort marked i Vestfold og Telemark-regionen som de mister dersom de eventuelt bestemmer seg for å bare etablere seg bare på Rygge. Så jeg tror Ryanair kommer til å opprettholde sin trafikk på Torp, helt uavhengig av om det blir etablering på Rygge eller ikke.
Og Fjeld er overbevist om at det går an å ha et lavpristilbud på begge sider av Oslofjorden.