Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Småbarnsmor Trine Røed Karlsen reagerer. Reporter er Tom Erik Haugland.
- Vestfold - Sandefjord
Flere barnehager har de siste ukene blitt bedt i bursdagsselskap til butikk-kjeden. Småbarnsmor Trine Røed Karlsen reagerer.
Sang og klistremerker
- Jeg fant ut av dette ved at datteren min gikk hjemme og sang en Rema 1000-sang. Den sa hun at hun hadde lært i barnehagen. Det synes jeg var litt underlig.
Dagen etter oppdaget Trine Røed Karlsen at barnehagebarna var invitert til bursdagsfeiring for butikk-kjeden. Barnehagen hadde fått en CD med Rema 1000-sangen. Den skulle barna lære utenat slik at de kunne synge den sammen når de kom i bursdag. Noe barna tydeligvis hadde gjort.
- I tillegg hadde datteren og venninnen skrevet Rema 1000 på små lapper som var klistret på kroppen og rundt omkring ellers. Datteren min forklarte bare at de skulle i bursdag, sier småbarnsmoren.
Propaganda og hjernevasking
Uskyldig 25-årsfeiring?
Røed Karlsen ville ikke ødelegge for datteren som gledet seg stort til bursdagsfeiringen. Derfor etterkom hun datterens krav om å stille i sin fineste kjole i bursdagen. I ettertid har hun imidlertid sendt saken til Barneombudet:
- Jeg ble ganske irritert og forbanna når jeg forstod at dette var et propagandaframstøt. Jeg synes dette er snikreklame og hjernevasking fra Rema 1000, og at det er reklame rettet mot barn. Det synes jeg ikke noe om.
Greit for barnehagen
Ingen i markedsavdelingen til Rema 1000 har til nå vært tilgjengelig for kommentar.
I bursdagsselskapet sang barnehagebarna Rema 1000-sangen, og fikk blant annet godteposer og ballonger. Én av barnehagene som deltok i feiringa i Sandefjord, var Barnas Have. Styrer Birgit Bendiksen forsvarer at barnehagen gikk i bursdagen:
- Jeg ser gleden for barna. En gang er det et firma som har bursdag, en annen gang er det et museum som skal feire. Da går vi der vi blir bedt, eller der vi tror vi kan glede noen.
Rystet
I Sandefjord takket minst fire barnehager ja til feiringa av kjedens 25 års-jubileum. Sjefen i Rema 1000 Norge, Geir Solstad, er rystet over moren i Sandefjord som reagerer på feiringen. Han sier at Rema 1000 bare ønsker å være festlige og at bursdagsinvitasjonene til barnehager, skoler og sykehjem ikke har noe med markedsføring å gjøre, fordi det er frivillig å være med.