Hopp til innhold

Salgsrekord for Slottsfjellfestivalen

60 prosent av festivalpassene er allerede solgt.

Slottsfjellfestivalen

(arkivbilde)

Foto: Eva Susanne Drugg / NRK

Slottsfjellfestivalen har gjennom sine leveår bygd opp et lojalt publikum, og blitt en av landets viktigste festivaler.

– Vi har jo blitt en «gammel festival», men vi jobber hele tiden med å fornye oss, sier festivalsjef Christoffer Rød.

Les også:

Metningspunkt

Norsk Rockforbund er konsertarrangørenes interesseorganisasjon og organiserer både festivaler og helårsarrangører over hele landet. Antall festivaler som er medlem i organisasjonen har økt fra 15 til 89 i løpet av de 13 siste årene.

Daglig leder Line Endresen Normann mener dette er en helt strålende utvikling og at festivalbransjen virkelig har eksplodert de siste årene.

Etter flere år med vekst, venter mange på et metningspunkt.

– Nå finner vi nesten en festival på enhver knaus og fjelltopp i hele landet, forteller Endresen Normann.

Tall fra TONO viser at konsertinntektene i 2011 økte med 4,6 prosent. Men bak denne oppgangen, kan det skjule seg mørketall. Tallene sier ingenting om hvordan disse fordeler seg mellom festivalmarkedet, klubbene og arenakonsertene.

– En økning i livebransjen kan skjule at helårsarrangørene har det tøft, samtidig som at festivalene går bra, forteller Endresen Normann.

Svakere billettsalg

Kamilla Krane Martens, markedssjef for Bølgen kulturhus i Larvik, forteller at de har merket noe svakere billettsalg for konserter og enkelte andre kulturarrangementer det siste året, men ikke slik at det har påvirket resultatet i nevneverdig grad.

– De store etablerte artistene selger fortsatt godt, men folk virker kanskje ikke like lystne på å ta den store risikoen på mindre kjente og smalere artister. Samtidig merker vi at festivalmarkedet er stort og attraktivt for artistene, sier hun.

I tillegg til å drive som konsertarrangør, har Bølgen flere bein å stå på, noe Krane Martens mener gjør dem sterkere rustet for de svingningene som kommer.

– På konsertfronten jobber vi både med de lokale og de profesjonelle arrangørene, og hvis en side av driften merker en liten nedgang, er det gjerne en liten oppsving et annet sted. Vi holder oss stort sett stabile og jobber for å fortsette med det.

Endresen Normann forteller at det er en større konkurranse for å bli sett for Norske artister, etter at «verden har blitt mindre». Nå konkurreres det med internasjonale navn, og dette gjør det vanskeligere å arrangere konserter.