Hopp til innhold

Reklamerer for ny bok med filmtrailer

Video er den nye måten å promotere bøker på, mener krimforfatter Jørgen Brekke.

Krimforfatter Jørgen Brekke går nye veier for å reklamere for sin nye bok "Paradisplaneten".

Bokens mest dramatiske scene er det som vises i videoen. Her kan du se TV-innslaget med forfatteren.

– Det er litt blodig, det er det. Men det er ikke verre enn at dagens seere tåler det.

Det sier krimforfatter Jørgen Brekke fra Horten. Torsdag lanserer Brekke sin nye krimbok "Paradisplaneten".

I forbindelse med boken har forfatteren valgt å gå en ny vei for å reklamere for den.

Krimboken ledsages nemlig av en video på Youtube og Facebook. Inspirasjonen hentet Brekke fra det amerikanske bokmarkedet.

Jørgen Brekke

SKRIBENT: Jørgen Brekke, som har vokst opp i Horten, debuterte i 2011 med boken 'Nådens omkrets'.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Jeg fikk egentlig ideen da jeg var ute og reiste. Jeg har utgitt bøker i flere europeiske land og vært på flere messer og krimseminarer. Der har jeg sett at veldig mange av de utenlandske forfatterne har med seg en liten video når de skal holde foredrag.

– Jeg begynte å tenke: er det noen som har gjort noe sånt i Norge? Har jeg sett det i Norge? Jeg har jo egentlig ikke det, så da tenkte jeg at dette måtte jeg prøve, sier Brekke.

Krever en god strategi

Aranya Rusli er faglig studieleder på Reklame og merkekommunikasjon ved Høyskolen Kristiania. Hun tror fenomenet med videotrailere til bøker er noe vi vil se mer av fremover.

Aranya Rusli

REKLAME: Aranya Rusli underviser i Reklame og merkekommunikasjon ved Høyskolen Kristiania.

Foto: Privat

– Det er egentlig litt rart at vi ikke har sett det tidligere. Det lages allerede trailere til filmer og veien mellom film og bok er kort på grunn av filmatisering av bøker.

Hun sier videotrailere designet for Youtube og Facebook kan fungere godt og ha lønnsom verdi.

– Det er gode formidlingskanaler som kanskje når grupper som ikke vanligvis liker å lese, og det kan være mindre kostbart å produsere reklame for disse kanalene enn for tradisjonelle reklamekanaler.

Rusli er imidlertid klar på at reklame som er rettet mot sosiale medier, også krever en god idé og en god spredningsstrategi.

Paradisplaneten

SKJULT: Bokens hovedpersoner vises aldri i videoen.

Foto: Paradisplaneten

– Hvordan videoen blir delt, om den har en bevisst målgruppe er viktige faktorer. Vi blir eksponert for utrolig mange reklameinntrykk hver dag og husker bare et fåtall når dagen er omme. Det krever enormt av innholdet man ønsker å formidle og innsikten i målgruppen, sier hun.

Dramatisk scene

I videoen vises en bifigur som tidligere har opptrådt i Brekkes bok "Menneskets natur". Selv om videoen gir én av karakterene i boken et ansikt, er ikke forfatteren redd for at det skal ødelegge lesernes egne bilder.

– Vi har valgt å løse det på den måten at hovedpersonene mine ikke er med i videoen, sier han.

Om den noe blodige scenen han har valgt ut til promovideoen har han følgende å si:

– Vi tenkte at når vi skulle lage en video så hadde vi liten plass. Det skulle være en liten snutt og bare én scene. Da må man velge ut noe som er visuelt spennende og som kan bli en interessant scene, sier Brekke.