– Ja, vi er redd det kan gå mot en ny rekord i år og det er bekymringsfullt. En båtbrann kan bli svært dramatisk, sier Ronny Jåsund-Pedersen, beredskapssjef i Redningsselskapet.
Til nå har redningsskøytene rykket ut til 44 båtbranner. Det er bare fire færre enn for samme periode i fjor. Og fjoråret var det nest høyeste på ti år.
– Det kom et smell, og deretter begynte det å ryke
Tirsdag bisto Redningsselskapet en familie ved en båtbrann ved Færder i Vestfold. En far var på tur i med sine to barn da båten begynte å brenne.
– Alt virket som det skulle da vi la ut fra Melsomvik, men ute ved Færder fyr smalt det plutselig, og så ble det bråstopp. Deretter begynte det å ryke, og da var det bare å tilkalle hjelp.
Det sier Jørgen Andvik Moss om den dramatiske turen med en båt han kjøpte for bare få uker siden. Nå ble det retur til land med redningsskøyta, men heldigvis kom alle tre fra det uten skader.
– Barna ble selvfølgelig litt redde der og da, men jeg tror det hadde vært verre for dem hvis vi måtte ha hoppet i sjøen, sier Andvik Moss.
Dystre båtbrann-tall
Båteieren fra Re er slett ikke alene om å oppleve dramatiske situasjoner til sjøs. I fjor føk tallet over
, viser statistikken til Redningsselskapet.Det er det nest høyeste på ti år og denne sommeren kan bli like ille.
– Ja, dersom det fortsetter som nå, er vi redd for det, sier Jåsund-Pedersen.
Det kan være mange årsaker til brann i båter.
– En fritidsbåt har gjerne både bensin og diesel om bord. Vi lager mat i båten og har gjerne med mye elektronisk utstyr der det kan oppstå problemer, sier beredskapssjefen.
Det er ikke lett å forutse at motoren i tilfellet over skulle havarere. I andre sammenhenger kan derimot dårlig vedlikehold være utslagsgivende.
– Noe av det viktigste du kan gjøre er å sørge for godt vedlikehold slik at branner ikke oppstår, sier Jåsund-Pedersen.
Anbefaler høstsjekk
Ifølge servicetekniker Morten Solgård ved Jarlsø Marina i Tønsberg mener mange båteiere at det ikke er nødvendig med så hyppig service som på bilen, siden de bruker båten bare noen uker på sommeren.
– Nettopp derfor blir vedlikeholdet viktig, fordi det blir brukt så lite. Det er et gammelt utsagn som sier at "ting står seg i hjel" som i høyeste grad også gjelder for båter.
Solgård anbefaler folk å sjekke båt og motor allerede på høsten.
– Ta et ordentlig overblikk, gjerne med fagfolk som vet hva de skal se etter. Man kan gjøre mye selv, og mye er tidkrevende og dyrt å ordne på verksted. Men det å ha noen som vet hva man skal se etter, kan lønne seg for båteieren.