– Jeg fikk plutselig en inntekt jeg er stolt av

LARVIK (NRK): I 50 norske kommuner har bønder hivd seg på Reko-ring-fenomenet. Nå skal det skal forskes på.

Tore Jardar Wirgenes med to høner på skuldrene.

ALL-IN: – Da Reko kom, skjønte vi at dette faktisk er noe vi kan leve av på fulltid, sier Tore Jardar Wirgenes i Larvik. Han kan fortelle at flere bønder i området vurderer det samme som han. 

Foto: JOHN-ANDRÉ SAMUELSEN / NRK

Stadig flere bønder kutter samarbeidet med de store kjedene og selger maten direkte til forbruker via digitale plattformer.

Reko-ringene, som nå har 800 000 medlemmer i Norden, bruker Facebook som plattform og bøndene leverer rett til forbruker på en lokal markedsplass. Reko står for rettferdig konsum.

– Jeg har plutselig en inntekt nå som jeg er litt stolt av, sier bonde Tore Jardar Wirgenes.

Innerst i Lågendalen i Larvik har han hivd seg på Reko-ring-fenomenet.

Flere titalls norske kommuner

For halvannet år siden kuttet Wirgenes samarbeidet med de store kjedene. Nå selger han kun via Reko-ringen. For han er jobbhverdagen blitt en helt annen.

– Nå har jeg en jobb jeg kan leve av. Jeg kan jobbe normalt, kontra før da jeg kanskje måtte jobbe tre årsverk for å ha en egen inntekt.

Reko er etablert i flere Vestfold-byer. Over hele landet er 50 norske kommuner med foreløpig.

Folk som handler mat på marked.

MATHANDEL: Bøndene selger maten til forbruker gjennom Facebook og markeder. (arkivbilde)

Foto: NRK

Tror på endringer

Professor ved Universitetet Sørøst-Norge, Per Egil Pedersen, skal nå forske på fenomenet.

Han mener måten vi handler matvarer på kommer til å endre seg mye på kort tid. Men akkurat hvordan, vet han ikke.

Tore Jardar Wirgenes og Per Egil Pedersen går på jordet.

FORSKNING: Professor Per Egil Pedersen (t.h.) skal forske på Reko-ordningen.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– Det kan ta mange former. På den ene siden kan du tenke deg at digitalisering kan føre til mer Reko og mer direktehandel. Men det kan også føre til at dagligvareaktørene tar kontroll med Reko-liknende fenomener og blir den nye plattformleverandøren for småprodusenter. Det er helt umulig å si, men at det blir endringer er jeg helt sikker på.

– Hvem er det som vinner på det, hvis digital netthandel av mat vokser?

– Det ser ut som det er de små og mellomstore produsentene på den ene siden som vinner, og forbrukeren på den andre siden.

– Har satset offensivt

Bransjedirektør hos Virke dagligvare, Ingvill Størksen, sier Reko-ordningen foreløpig ikke er veldig lønnsom for kjedene i Norge.

– Det store kjedene har satset offensivt på mange flater. Både ved å tilby lokalmat i butikkene, og ved å tilby netthandel for mange av dem, sier hun og fortsetter:

– Utfordringen er at per i dag så er det vanskelig å få lønnsomhet i netthandel av mat, nettopp på grunn av de store avstandene i Norge. Men at det kommer til å skje en utvikling, det tror jeg. Men den vil nok primært være der folk bor tett, for eksempel i Oslo.