Hopp til innhold

Posten ber folk hente pakkene sine

300 000 pakker venter på sine mottakere på Post i Butikk over hele landet. – Det har slått alle rekorder, sier pressesjef i Posten Norge.

Posten

Black Friday og julehandel har ført til fryktelig mange pakker i år.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Black Friday og julehandel gjør desember til en travel tid for Posten, og i år har det slått alle rekorder. Nå er Post i Butikk-avdelingene overfylte med til sammen 300 000 pakker som venter på sine mottakere landet over.

John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge, ber folk om å hente pakkene sine.

– 300 000 pakker ligger og venter på sine eiere nå. Post i Butikk er avhengig av at folk kommer og henter dem, så de får plass til det som kommer før jul også, sier Eckhoff.

John Eckhoff, pressesjef, Posten Norge

BESTILLER MER PÅ NETT: At 2016 har slått alle rekorder, kan man trygt si, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge: – Vi bestiller mer og mer pakker på nett.

Foto: Posten Norge

For trangt

Bjørg Usland jobber hos Post i Butikk ved Matkroken i Risør. Hun synes Postens ledelse burde sørget for mere plass.

– De burde laget større plass til oss. Det er trangt her og stappet inn altfor mange pakker i hyllene, sier hun.

Men John Eckhoff mener Post i Butikk flest ikke har for liten plass.

– Det er ikke dimensjonert for den trafikken vi har akkurat nå. Hvis vi skulle gjort det, ville det vært mange store Post i Butikk som hadde stått forholdsvis tomme resten av året, sier han.

Posten Norge har økt lagringskapasiteten hos mange Post i Butikk ved å sette inn flere hundre ekstra hyller i butikkene. Og Eckhoff avslører at Post i Butikk har måttet ty til kreative løsninger for å få alt plass. Likevel er det trangt.

– Jeg hører om folk som tar i bruk flyttbare reoler, bøttekott og all den plassen de kan finne for å få plass til pakkene. Det er særlig dem som ber en svak bønn om at folk kommer, sier han.

Post i Butikk Meny Sandefjord

RUNDT TO UKER: Pakker som ligger over to uker, vil bli returnert. – Men vi håper at folk henter pakkene sine så fort som mulig, sier pressesjef John Eckhoff.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Appen som varsler

Vanligvis behandles det rundt 200 000 pakker i døgnet på den største terminalen i Oslo. I løpet av et år ligger tallet på 40 millioner. Men at det nå ligger 300 000 potensielle julegaver hos Posten, er et ganske høyt tall.

Marius Arntsen, postansvarlig ved Meny Pindsle i Sandefjord er oppgitt over situasjonen.

– Etter Black Friday så har det hopet seg opp. Vi har måttet plassere pakkene oppå hverandre på hyllene. Så det har vært veldig mye, forteller Arntsen.

Anne-Gunn Vegusdal Ordtun, som jobber på Meny Vågsbygd i Kristiansand, forteller om kaotiske tilstander.

– Vi har konteinere stående rundt omkring i butikken. Det blir stablet pakker i høyden og bredder. Hyllene er stuet fulle. Jeg må løpe butikken rundt for å finne pakkene som folk skal hente, sier hun, og legger til at det jo er gøy når det er travelt.

Eckhoff forteller at de som venter på sine presanger kan laste ned Postens sporingsapp. Dersom man befinner seg i nærheten av butikken der gaven ligger, vil man bli varslet.

– Vi har gode rutiner for å varsle folk. Appen kan for eksempel varsle i det du går forbi Post i Butikk. Da er det få unnskyldninger for å ikke hente pakka si, sier John Eckhoff.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark