Hopp til innhold

– 112 kroner er ganske drøyt

Stortingsrepresentanter fra Vestfold vil ha staten til å betale mer av E 18 utbyggingen mellom Porsgrunn og Larvik.

Gulli

Utbyggingen av nye E18 fra Vestfold til Telemark blir dyrere enn beregnet. Det fører til at bomavgiftene øker fra estimerte 77 kroner til 112 kroner.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Utbygginga har blitt dyrere enn forventa og bompengesatsene må økes for å dekke budsjettsprekken.

Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg fra Arbeiderpartiet er sterkt kritisk til at han i framtida må betale 112 kroner for å kjøre fra Gulli i Tønsberg til Larvik.

Staten slipper billigere unna

Steinar Gullvåg

Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg (Ap)

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

– Jeg synes regningen har blitt svært høy. 112 kroner for å kjøre gjennom fylket er ganske drøyt etter min oppfatning. Jeg reagerer ganske kraftig på at statens andel av kostnadene faktisk går ned, sier Gullvaåg.

Da Stortinget for snart ti år siden behandlet utbyggingen av E18 sør for Gulli i Tønsberg, ble det klart at staten skulle dekke nesten 40 prosent av kostnadene. Siden den gang har Miljøverndepartementet avgjort at det blant annet skulle bygges en lenger og dyrere tunnel enn først planlagt forbi Farriseidet.

Staten har ikke lagt mer penger på bordet, og dermed er prosentene av kostnadene sunket til godt under 30 prosent. Dyrere vei gjør ikke at staten skal slippe billigere unna, mener Gullvåg.

– Det skulle ikke påvirke fordelingen av kostnadene, og jeg synes også at man i dette tilfellet står overfor en beregning av kapitalkostnader som er ganske drøy. Her pålegger man altså renter i en størrelsesorden 6,5 prosent som beregningsgrunnlag for bomavgiftene, mens Fylkeskommunen til nå har lån til godt under fem prosent, sier Gullvåg.

Bekymret for økonomisk utvikling

Svein Flåtten, Stortingsrepresentant og næringspolitisk talsmann (H )

Stortingsrepresentant Svein Flåtten (H)

Foto: Knut Falch / Scanpix

Steinar Gullvågs kollega på Stortinget, Svein Flåtten fra Høyre, er også bekymret for den økonomiske utviklingen av prosjektet.

– At regningen kommer til bilistene er ingen fornøyd med antagelig, og heller ikke jeg. Det som jeg er delvis fornøyd med er at man får de beste løsningene for særlig parsellen forbi Larvik. Det er klart at dette kommer til å koste mer enn det som var planlagt, men så får man også gode løsninger, blant annet den lange tunnelen som koster en kvart milliard, og en del andre ting forbi Farris. Den siden av saken er jeg fornøyd med, men selvsagt ikke at regningene går til bilistene, sier Flåtten.

Stiller spørsmål om planleggingen

Lokal uenighet om trasé, tunnel og bru, samt overskridelser på en milliard kroner gjør at det er lett å stille spørsmål om planleggingen av prosjektet, mener Flåtten.

– Det kan man godt si, og det viser også hvor viktig planlegging er i vegbygging. Dette er komplisert, og en ser ikke alle løsningene med en gang. Jeg synes den løsningen en har fått i Larvik er bra, og jeg kommer til å tenke på det hver gang jeg kjører forbi, og vet at jeg blir belastet. Jeg har også lyst til å si at nå står vi midt oppe i det, og holder på å bygge. Det eneste vi kan gjøre nå, er å gjøre vedtakene så raskt som mulig og komme videre. Så får vi ta opp regningen med staten i neste omgang, sier Flåtten.

Fylkespolitikerne i Vestfold skal nå ta stilling til de nye kostnadsoverslagene og økte bompengesatser. I den grad Gullvåg skal gi råd til fylkespolitikerne, mener han at fylket bør si nei, dersom ikke staten forpliktet seg til å bidra med mer penger. Flåtten mener det viktigste er å få veien ferdig.