NRK Meny
Normal

Pilotskole satser i Asia

Et smart trekk, mener Innovasjon Norge.

Annichen Sjøblom og Frode Granlund.

VIL LYKKES I UTLANDET: Frode Granlund mener skolen har gode forutsetninger for å lykkes med å utdanne piloter for internasjonale flyselskaper. Her sammen med markedssjef Annichen Sjøblom.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

Pilot flyskole på Torp vil bli større, og satser nå i Asia for å rekruttere flere studenter.

Skolen har i dag rundt 100 elever, men hvis alt går etter planen kan det bli opp mot 400 i løpet av de neste årene.

– Konkurransedyktige

Daglig leder Frode Granlund reiser nå til asiatiske flyselskaper med konkrete tilbud om å utdanne piloter i Sandefjord.

– Vi har en kompetansebasert utdanning der vi utdanner studentene på mellom ett og et halvt og to år til å bli helt ferdige piloter, sier han.

Granlund forteller at det på verdensbasis er et stort marked for utdanning av piloter, og at store asiatiske flyselskaper verdsetter europeiske standarder og godkjenninger.

– Med den valutasituasjonen som er i dag, er vi også veldig konkurransedyktige på pris, legger han til.

Utenlandske studenter

I dag har de allerede en internasjonal utdanning, med 40 prosent utenlandske studenter. Disse studentene har kommet på egenhånd, ikke via flyselskaper. Studentene kommer fra flere enn ti land, og all undervisning foregår på engelsk.

– Det er absolutt et internasjonalt miljø som vi tror det er veldig fint å bygge videre på med å få inn flere internasjonale studenter, sier Granlund.

I første omgang ønsker skolen å utdanne flere asiatiske piloter i Sandefjord, men på sikt kan det bli aktuelt å etablere avdelinger i Asia.

Ba malingsbedrift om hjelp

Flyskolen har blant annet fått råd fra Jotun i forbindelse med satsingen i Asia. Verdifullt, sier markedssjef Annichen Sjøblom.

– Vi satt igjen med mye mer kunnskap og fikk stilt de spørsmålene som var viktige for oss, fortsetter hun.

Dette gleder Svend Haakon Kristensen, som er regionleder for Asia i Innovasjon Norge.

– Jeg er veldig glad for å høre at bedrifter lokalt finner sammen. Pilotutdanning og maling, hvem skulle trodd at det var noen koblinger der?

– Man kan ofte snakke om et lite norsk landslag ved at man klarer å trekke veksler på hverandre. Det er bra for Sandefjord og for Norge, hvis bedrifter kan jobbe sammen på den måten.

Han syns satsingen er spennende og tror den vil bety mye for skolen i Sandefjord.

– For å kunne tilby en utdanning på høyt nivå, trenger man mengder av studenter. Det å ta en slik posisjon som de er i ferd med å gjøre, og også posisjonere seg i et av de områdene i verden hvor det kanskje er størst økonomisk vekst og hvor det trengs mange piloter fremover, det er med på å styrke basen de har i Norge.