NRK Meny
Normal

Sandefjord - Oslo - Larvik - Tønsberg

Hvorfor er det slik at en pakke som skal fra Sandefjord til Larvik, ofte må innom Oslo før den leveres til mottaker? Forklaringen er enkel ifølge kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord AS, Ole A. Hagen.

Ordre

Denne kunden opplevde at TV-en, som han bestilte på Komplett, ble fraktet fra Sandefjord via Oslo og Larvik før den kom hjem på døra i Tønsberg.

Foto: JOHN-ANDRE SAMUELSEN / NRK

PostNord AS kjører ut varer for Komplett i Sandefjord. Til sammen distribuerer PostNord 110 millioner pakker i året.

– Det er ikke snakk om hvor hver enkelt pakke skal leveres. Vi leverer opp mot 70 000 pakker hver dag, og da må vi lage et system som fungerer for å få ut alle pakkene, sier Hagen.

Sorteres i Oslo

Det som skjer når du bestiller en vare fra Komplett er at varen hentes av PostNord. Dersom du har valgt å hente varen på et Pick-up-Point blir varen fraktet direkte dit.

– Vi sorterer alle varer som skal til ulike Pick-up-Point, slik at de kommer raskt frem. Ofte er det mulig å hente en pakke i Oslo på kvelden, som ble bestilt samme morgen, sier informasjonsdirektør i Komplett, Ingebjørg Tollnes.

Ole A. Hagen

Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord AS tror kundene er mest opptatt av pris og tid på levering.

Foto: NHO logistikk og transport

Pakker som er bestilt hjem eller til nærmeste post i butikk blir først fraktet til Oslo for sortering. Deretter blir de sendt ut til lokale postterminaler, før de fraktes til kunden.

Det betyr at en kunde i Tønsberg kan oppleve at varen han bestiller er innom to-tre byer før den ender opp hos han.

Er det miljøvennlig å kjøre varer mange mil frem og tilbake før de ender opp hos mottaker?

– Vi har utviklet en miljøkalkulator for å beregne eksakte CO2 utslipp samlet for hver kunde og også for alle kunder i Norge, hvor vi ser effekten av kjøre å kollektiv godstransport. Det viser seg at det gir mange færre biler på veiene og færre sjåfører, sier Hagen.

PostNord AS kjører også de fleste varer som skal lenger enn 30 mil med tog.

NRK har vært i kontakt med Miljøvernforbundet, Framtiden i våre hender og Transportøkonomisk institutt, som alle støtter teorien om at det trolig er mer miljøeffektivt å kjøre færre biler, selv om det er over lengre strekninger.

Billigere for kunden

Det å kjøre ut store kolli kommer også kunden til gode. Dersom en skal kjøre ut en og en pakke vil trolig kostnaden per forsendelse ligge på mellom 300–800 kroner.

– Jeg tror kunden er opptatt av to ting. Pris på frakt og hvor raskt pakken kommer frem. Hvor mange steder den er innom er trolig ikke noe kunden bryr seg så mye om, avslutter Hagen.