Norsklærer bygget Minecraft-verden til elevene i vinterferien

Nå glemmer byggfagselevene å ta friminutt.

Linn-Katrin Vestly bruker Minecraft i undervisningen

MOTIVERER: Lærer Linn-Katrin Vestly mener elever som ikke er så glad i teorifaget vil kunne åpne seg og bli kreative ved å bruke spill i undervisningen.

Foto: Freddy Samson Fagerheim / NRK

– Det er sjelden jeg opplever et slikt engasjement for faget, sier norsklærer Linn-Katrin Vestly på Re videregående skole.

I vinterferien satt hun i timevis og bygget en verden i Minecraft som hun kunne ta med elevene inn i etter ferien.

Minecraft er enkelt fortalt digital Lego, der du styrer spilleren din gjennom en verden av blokker.

Får være byggmester

I spillet satte Vestly opp tomter som elevene søkte om å få bygge på.

– De som skrev korte og konkrete søknader og hadde de beste argumentene, fikk velge tomt først, sier Vestly.

Elev Håkon Hvitstein synes det er spennende å bygge hus i Minecraft. Han sikret seg den beste tomta – på en strand.

– Selve huset har et totalareal på 81 kvadratmeter. Siden man bygger med 60 centimeters mellomrom i veggene i virkeligheten, gjør vi også det i spillet, sier Hvitstein.

For å gjøre spillingen realistisk, må elevene lage plantegninger som tas med til et arkitektkontor i spillet for godkjenning. Kontoret styres av lærer Vestly.

Lærer og elev ser på PC-skjerm

SØKNAD: Håkon Hvitstein skrev den beste søknaden og sikret seg en strandtomt i spillet Minecraft. Her følger lærer Linn-Katrin Vestly med på husbyggingen.

Foto: Freddy Samson Fagerheim / NRK

Strandhus med vinduer

– De henter materialer fra et lager, og må regne ut hvor mye de trenger før de bygger huset, sier Vestly.

Hvitstein sier det er interessant at norsktimen tar for seg alt fra skriving av byggesøknad, tegning av hus og selve byggingen.

– Jeg satser på et skikkelig hus i kvarts med store vinduer, sier han.

Lærer Vestly tror det er viktig å møte elevene på en annen arena enn vanlig.

– Jeg merker at de glemmer å ta friminutt. Det er kjempegøy, sier hun.

Bilde av skjerm

OVERVÅKER: På et lerret kan lærer Linn-Katrin Vestly følge med på hva elevene gjør i spillet til enhver tid.

– Ikke bare digitalt

Jørn Weines på Universitetet i Tromsø forsker på bruk av spill i skolen, og sier forskning viser at elevene får trent på problemløsning, kommunikasjon og planlegging.

– Når elever får være med å skape noe i et spill, så bidrar det til læring, sier Weines.

Han sier man ikke bare må spille på PC for å få utbytte av læring.

– Spill trenger ikke være veldig kostbart. Det er mye man kan gjøre i klasserommet med penn og papir.

Bygger hus i Minecraft

HUS: Håkon Hvitstein tar NRK med på omvisning i huset han har bygget i Minecraft.

Foto: Freddy Samson Fagerheim / NRK

«Escape room»

På Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik har spillbasert læring blitt en del av timeplanen. Ifølge Østlands-Posten tester skolen Escape Room.

Konseptet går ut på at en gruppe blir «låst» inne i et fysisk rom og har 60 minutter på å komme seg ut. For å slippe ut må man finne ledetråder, løse koder og gåter.

Til slutt vil man ende opp med en nøkkel eller et kodeord som slipper gruppen ut av rommet. Til nå har 700 elever vært gjennom Escape Room.

– Dette handler om nye undervisningsmetoder, der man må tenke utenfor boksen, forklarer lærer Eric Torsøe til avisa.