Hopp til innhold

Norske tog tåler ikke vinteren

Men det er lys i enden av tunnelen......

Tog stod fast på Sem

Sist vinter stod flere tog fast på Vestfoldbanen. Her står togene ved Sem

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Analysene som SINTEF har gjort viser at norsk jernbane ikke tåler en vanlig vinter, sier Nils Olsson til Aftenposten. Han er professor ved Norges teknisknaturvitenskaplige universitet (NTNU) og seniorforsker ved SINTEF.

Problemer ved minus 10 eller lavere

Mange har vært av den oppfatning at årsaken til fjorårets togforsinkelser kom som følge av den harde vinteren. Analysene viser at en vanlig norsk vinter er nok til å skape store problemer i togtrafikken, sier Olsson.

SINTEF har funnet ut at når temperaturen blir lavere enn 10 minusgrader en vanlig vinterdag, øker risikoen for forsinkelser vesentlig.

– Et problem med de norske togene er at det tekniske utstyret befinner seg åpent under toget. I de nye togene, som NSB får levert i slutten av 2011, er utstyret plassert i skap inne i taket på toget, sier strekningsleder for Vestfoldbanen Pål Hansen.

De gamle togene har én motor, mens de nye togene har tre og de er godt skjermet mot snø, forklarer strekningslederen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Pål Hansen

Pål Hansen er strekningsleder for Vestforlbanen.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Temperaturendringer

En lokomotivfører som nrk.no har snakket sier hovedproblemene mange steder om vinteren er isdannelser og snøfokk. Han bekrefter også at togene er lite egnet til å takle store temperatursvingninger.

På en strekning som for eksempel fra Lillehammer til Skien, kjører togene gjennom en rekke tunneler.

- I tunnelene er det varmegrader og det fører til at snøen smelter. Samtidig kan det være mange minusgrader ute. Det kan føre til frostproblemer, sier Pål Hansen.

Tidligere har for eksempel togsett som skal kjøre fra Dombås og Lillehammer til Skien, stått utendørs om natta.

- Det er ikke spesielt bra når det kommer en del snø, sier Hansen. I Skien står togene innendørs om natta, sier han.

Han forklarer at NSB kommende vinter skal bruke et mobilt varmeanlegg som skal gjøre togene isfrie før avgang.

Etter det nrk.no har blitt fortalt har NSB forsøkt samme metode for å hindre ising som brukes på fly, men at det viste seg å være uegnet.

Mange tunneler

Et tog i sørgående retning fra Lillehammer må for eksempel gjennom Romeriksporten før det stanser på Oslo S. Så går det videre, etter noen minutters stans utendørs i flere minusgrader, rett inn i Oslotunnelen med stopp på Nasjonalteateret stasjon før det kommer ut i minusgradene igjen ved Skøyen.

- Tenk på at toget for eksempel bruker nesten 10 minutter gjennom Lieråstunnelen, landets nest lengste tunnel. På utsiden i begge retninger er det stoppested, sier lokomotivføreren, som har mange års erfaring fra denne strekningen.

Mye driftsteknisk utstyr på dagens togsett er under toget og er utsatt for påvirkning av snø som blant annet føyker. Det fører til problemer. Mange av disse problemene kan ikke lokomotivførere eller annet togpersonell gjøre noe med på turen.

- I verste fall må vi vente til et annet tog kan hente oss, sier lokomotivføreren.

Vedlikehold av jernbanelinjene og tekniske installasjoner er også forhold som skaper forsinkelser. NSB og Jernbaneverket har bestemt seg for å gjøre en rekke grep for å minske problemene når det kommer snø.

Les også: Torgrevolusjon utsatt