De grønnsaksbaserte nuggetsene produsert hos Findus i Larvik har blitt omtalt i flere store internasjonale medier de siste dagene. The Independent, BBC og Huffington Post er blant dem som har skrevet om det nye norske produktet.
– Det er helt utrolig at det har fått så mye omtale internasjonalt, sier salgsdirektør Frank Hauge i Findus.
Nuggets uten kjøtt
De nye vegetarnuggetsene er laget av kikerter, potet, gulrot, blomkål, brokkoli, mais, løk og rispanering. Etter planen skal Findus produsere tre millioner biter nuggets i Larvik i løpet av året.
– Dette er et produkt vi har holdt på og utviklet i flere år, og det er omtrent et år siden vi begynte å jobbe med dette for McDonald's, sier Hauge.
Nå ønsker flere land å smake på de norske vegetarnuggetsene.
Stor etterspørsel
– Vi har fått forespørsel fra England og flere nordiske land, og vi kommer til å sende vareprøver til de landene som har meldt interesse.
Ifølge Hauge har etterspørselen for kjøttfrie produkter økt de siste årene.
– Vi lager flere produkter som inneholder mer grønnsaker, og vi får stadig flere forespørsler etter kjøttfrie produkter.
– Aldri opplevd så stor interesse
Fabrikksjef Stig Waage i Findus synes det er gøy både for fabrikken og Larvik å bli satt på kartet.
– Jeg har aldri opplevd en så stor interesse for et av våre produkter før, og jeg tviler litt på at det kommer til å skje igjen.
Bonde Ole Andreas Ringdal Brekke i Larvik produserer poteter og gulrøtter til Findus. Disse brukes blant annet i de vegetariske nuggetsene McDonald's startet å selge denne måneden.
– Det er veldig gøy å produsere norske råvarer som får så stor internasjonal oppmerksomhet. Jeg har ikke smakt på de selv enda, men det må jeg jo nå, sier Brekke.
Positivt overrasket
– Vi er positivt overrasket over den internasjonale oppmerksomheten som har hatt en stor spredning rundt omkring i verden, sier marketing og communication director i McDonald's, Staffan Eksam.
Ifølge Eksam har de nye vegetarnuggetsene blitt godt mottatt blant gjestene.
– Hvor stor er muligheten for at dette produktet blir tilgjengelig andre steder i verden?
– Hvert land tar egne beslutninger om sin meny ut ifra de lokale behovene. Vår jobb er å tilby en meny som er relevant og likt av våre norske gjester.