Nå skal fergene legge til kai på egen hånd

Ny teknologi sender skipene ett skritt videre mot framtidens autonome båter, men teknologien gjør ikke mannskapet arbeidsløse med det første.

Bastfø fosen kommer inn til kai

PASSASJERFERGE: Bastø Fosen-fergene er Norges største samband med 360 000 avganger hvert eneste år. Denne fergen går fra Horten til Moss.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Nå får jeg mer tid til å løfte hodet fra systemene og observere. Det vil helt klart øke sikkerheten for passasjerene, sier administrerende kaptein Svein Erik Waksaas i Bastø-Fosen.

Et nytt system utviklet av Kongsberg Maritime i Horten tar kontroll over fergene når de skal legge til og fra kai.

Bastø Fosen som frakter tusenvis av passasjerer fra Horten til Moss blir først i landet med denne teknologien.

Svein Erik Waksaas

Svein Erik Waksaas i Bastø Fosen.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Milepæl

– Vi har jo autopiloter både i fly og bilindustrien. Det er veldig spennende å teste dette på fergene våre, sier Waksaas.

Roger Trinterud, selger i Kongsberg maritime sier systemet skal rulles ut på de andre fem fergene innen sommeren 2019.

– Kontrollsystemet tar hensyn til vær og vind inn og ut av havn. De siste minuttene er de mest kritiske en navigatør håndterer. Da er man alene på broen og pulsen kan bli høy, sier han.

Navigatøren kan når som helst gripe inn og overstyre båten ved behov, og at det fortsatt vil bli viktig med opplæring.

– Det er viktig på samme måte som piloter som lander fly. De må likevel trene på landinger. Navigatører må fortsatt trene på å legge til kai på egen hånd, sier han.

Erstatter ikke navigatørene

Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen sier navigatørene på fergene vil få en ny arbeidshverdag.

Øyvind Lund administerende direktør Bastø Fosen

Øyvind Lund administrerende direktør i Bastø Fosen er opptatt av innovasjon.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Dette er ikke et nedbemanningsprosjekt, men et rent sikkerhets- og optimaliseringsprosjekt.

Han tror et system som legger båten automatisk til kai kan ha andre fordeler enn sikkerhet.

– Optimalisering kan gjøre at vi bruker mindre drivstoff, og kan forhindre forsinkelser på sambandet, sier han.

Bastø Fosen-fergene er Norges største samband med 36 000 avganger hvert eneste år.

– Jeg synes det å være med på innovasjon og utvikling enn å komme etterpå å ta i bruk noen andre har gjort det.