Hopp til innhold

Morgendagens jobbsøkere

De leverer kanskje ikke ut søknad og CV. De oppretter blogger, og bruker sosiale medier for å lokke til seg arbeidsgivers oppmerksomhet.

Nytenkende

Jon Erik Andersen opprettet blogg for å få arbeidsgivers oppmerksomhet.

Foto: Lina Gaganis

Marthine Elise Øhre Skaug fra Tønsberg er arbeidsledig, ung og nyutdannet. Hun har vært arbeidsledig en stund, men ikke fordi hun ikke har prøvd å få jobb.

Hun har fylt ut uendelig mange standardiserte CV-er, men uten hell.
For et år siden tok hun derfor like gjerne med seg en diger plakat med informasjon om seg selv påskrevet. Hun tok beina fatt, og vandret rundt i Oslos gater. Der fortalte hun folk at hun søkte jobb. Selv ikke dette ga henne jobb.

(Teksten fortsetter under bildet)

Kreativ

Marthine Elise Øhre Skaug har opprettet en side på Facebook hvor hun deler CV-en sin.

Foto: Lina Gaganis

Hun er fremdeles arbeidsledig, men ikke tom for ideer.

– Nå har jeg nylig opprettet en side, en så kalt page, på Facebook. Her har jeg lagt ut CV, og jeg oppfordrer alle jeg kjenner å like siden slik at den deler seg på nettstedet, sier Øhre til NRK.

– Jeg gjør det egentlig bare for å si ifra at jeg er arbeidsledig. Kanskje noen kjenner noen som kjenner noen.

Startet blogg

Jon Erik Andersen har selv kapret drømmejobben som konsulent i Metronet, og han er en av gründerne bak Fønd. Han bruker systematisk sosiale medier for å promotere seg selv. Han har også opprettet en blogg som dels fungerer som en vanlig blogg, og dels som en åpen CV.

– Jeg tror at hvis mann skal få den jobben man virkelig er keen på, så må man våge å gå et skritt lenger enn alle andre. Noen mener kanskje at jeg blottlegger meg selv, men jeg så på bloggen min som en mulighet til å vise frem det jeg har oppnådd. Hva er vitsen med å bygge nettverk og CV hvis man ikke tør å vise det frem og bruke det?

– Er du opptatt av å bygge et image?

– Jeg ser på meg selv, og alle andre, som et produkt. Vi skal selge inn oss selv til en potensiell arbeidsgiver.

Jon Erik forteller at han med bloggen kan kontrollere hva slags informasjon en arbeidsgiver kan finne om han på nettet.
– Alle arbeidsgivere googler potensielle kandidater. Jeg kontrollerer nå hva han kan finne på meg. Jeg kontrollerer de kanalene jeg opererer på som Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn og bloggen min. I tillegg viser jeg at jeg kan bygge en hjemmeside, og at jeg er god med sosiale medier.

Kristin Saga

Leder for NHO Vestfold, Kristin Saga, ser en endring i rekrutteringsprosessen.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

En ny tendens

Leder for NHO Vestfold, Kristin Saga, har sett at arbeidsgivere har endret måten å rekruttere arbeidskraft.

– I Norge er det svært mange stillinger som blir formidlet gjennom nettverk. De blir ikke annonsert, og i den forbindelse tror jeg at sosiale medier kan være viktig. Fordi man bruker dem til å utvikle og skaffe seg nettverk. Men så tror jeg man må skille mellom LinkedIn og Facebook. LinkedIn er nok mer profesjonell i enn Facebook, sier Saga.
Hun forteller at det likevel er den klassiske rekrutteringsmodellen som gjelder.

Gimmick

For et år siden gikk Marthine rundt med denne plakaten.

Foto: Privat

Skal leie fly

Marthine Elise Øhre Skaug er klar over at hun bør være påpasselig med hva hun legger ut på nettet. Likevel ønsker hun å vise frem sine kreative sider når hun skal søke jobb.

– Hvis dette Facebook-stuntet ikke funker, må jeg ty til min siste idé. Da skal jeg nemlig leie et fly med banner. På banneren skal jeg skrive mine nøkkelkvalifikasjoner og kontaktinformasjon, og så skal jeg få flyet til å fly over Oslo.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark