Det jobbes med 20 alternative veglinjer, 10 i hver av de to korridorene Teie-Jarlsberg og Teie-Korten. Les mer om utredningen (KVU) på Vestfold fylkeskommunes side.
- Les også: Regjeringen om fastlandsforbindelsen
I bildealbumet under kan du se noen av modellene som Statens vegvesen har utarbeidet for halvparten av forslagene.
– Givende og moro
Sjefingeniør Sissel Innhaug Dahl og senioringeniør Håvard Glosli viser frem 3D-modellene de har utviklet sammen.
Utarbeidelsen av modellene har tatt rundt en måneds tid, og ingeniørene kan nå fly og kjøre rundt i modellen som viser alternativene til fastlandsforbindelse.
– Det er veldig givende og moro å jobbe med dette her, forteller Innhaug Dahl og Glosli.
De forklarer at modellen har detaljer med alt fra høyder på hus, terreng og små trær. Alt takket være flyfoto og høyder fra laserdata.
Innhaug Dahl og Glosli ser ikke bort ifra at de vil lage små filmsnutter av 3D-modellene etter nyttår. På den måten kan de som ønsker det bli med på en «visuell kjøretur» over broer og gjennom tunneler.
- Les også: Enige om nord-sørforbindelse
Vet mer i mars
Som nevnt tidligere i artikkelen er det 20 ulike alternativer som skal vurderes.
Ett av alternativene er en 300 meter lang undersjøisk tunnel som er lagd etter inspirasjon fra en lignende løsning i Nederland.
– Dette er en spennende løsning som ikke krever noen bro over. Tanken er at fartøy kan seile over tunnelen, samt at gående og syklende kan benytte tunnelen, forteller Innhaug Dahl.
Det er flere hensyn å ta når løsningene skal planlegges, alt fra naturreservater til boliger må tas med i beregningene.
Først i mars skal utvalget ha bestemt seg for hvilke løsninger de ønsker å se nærmere på og ikke.