Administrasjonsutvalget i Sandefjord kommune avgjør mandag kveld hva slags reaksjon to av lærerne som har nektet å evaluere elevene sine gjennom et avkrysningsskjema skal få.
Flere lærere i sandefjordsskolen har nektet å krysse av for om elevene skårer "under forventet" , "tilfredsstillende" eller "over forventet" måloppnåelse, men det er saken til de to lærerne som har gått i bresjen for ordrenekten som får sin sak behandlet mandag kveld.
– Jeg er ikke nervøs, men litt spent, sier Marius Andersen.
Sammen med Joakim Bjerkely Volden har han frontet saken i mediene.
– Vi har valgt å være lojale mot elevene. Den jobben vi gjør må hele tiden være forankret i det som er elevenes beste i læring og utvikling, sier Andersen.
Les også:
– Bør ikke akseptere ordrenekt
Politikerne i Sandefjord vedtok i 2011 at alle elever i grunnskolen skal evalueres på alle mål i lærerplanen hvert halvår, men motstanden blant lærerne har vært stor.
Rådmannen har i sin innstilling til Administrasjonsutvalget anbefalt å ikke akseptere at ansatte nekter å gjennomføre lovlige fattede vedtak, skriver Sandefjords Blad.
Avisa har også snakket med flere av medlemmene i administrasjonsutvalget som forteller at de ikke vil sparke lærerne, men følge opp med andre reaksjoner.
– Jeg ønsker ikke å gi disse lærerne sparken, sier utvalgsleder Vidar Andersen (Frp) til Sandefjords Blad.
Likevel vil lærerne få en eller annen form for reaksjon og støttespillerne er spent på utfallet.
Støtte fra foreldre
Mange foreldre har engasjert seg i saken og en støttegruppe på Facebook har over 5.000 medlemmer.
– Vi er veldig usikre på hva som kommer til å skje. Kommunen har varsla at det vil komme reaksjoner, så vi er spent på hva de bestemmer seg for, sier Pernille Berg.
– Hvorfor støtter dere lærerne?
– Vi mener at avkrysningsskjemaene er med på å endre undervisningen og hva elevene lærer. Min datter har også blitt mer opptatt av hva hun får på skjemaet enn hva hun faktisk har fått til, sier Berg.
Administrasjonsutvalgets møte finner sted i formannskapssalen klokka 18.00.