Normal

Mens vi venter på en ny båtsesong

Foreløpig er det lite som minner om sommer og sol, og de fleste båteiere har fortsatt båten godt pakket inn i presenninger. Men allerede nå er det ting du kan gjøre for å forberede en ny båtsesong.

Tauet blir som nytt etter en runde i vaskemaskinen.

VIDEO: Tauverket blir som nytt etter en runde i vaskemaskinen.

Først ser vi litt på hva vi kanskje burde gjort sist høst, da båten ble satt på land. Om ikke annet, kan vi være godt forberedt til høsten, og unngå feilene vi gjorde i november.

Er du blant dem som gjør alt riktig så har du selvfølgelig byttet olje og oljefilter på motoren. Det skal helst gjøres om høsten fordi motoren har det best når den står med ny, uforurenset olje gjennom vinteren.

De mest pirkete sørger også for å dra litt rundt på motoren noen ganger i løpet av de mørke og kalde månedene.

Fienden er fukt

Har du en mindre, åpen plast - eller aluminiumsbåt er det ikke så mye du trenger å tenke på. Står båten på land klarer den seg fint, selv om den ikke dekkes til.

I større båter med kabin, er fukt det du bør bekymre deg for. Men med noen enkle grep kan du holde båten tørr, og la salongputene ligge ombord.

Damestrømper og veisalt

Har du tilgang til strøm, kan du bruke en luftavfukter i tillegg til litt varme. Da holder båten seg garantert tørr.

Men mange av oss har ikke tilgang til båtstrøm om vinteren, og noen synes også det er lite miljøvennlig å forbruke strøm i en båt når ingen er ombord. Da fins det andre metoder, og kombinasjonen veisalt og damestrømper fungerer bra.

I stedet for å kjøpe dyre fuktutdrivere i butikken, kan du kjøpe en 20 kilos sekk med veisalt. Noe av saltet heller du i en gammel damestrømpe som du henger opp over ei bøtte i lugaren. Fuktigheten i båten trekker seg inn i saltet. Du må trolig fornye saltet en gang i løpet av vinteren.

Sekken med salt varer i mange år, og saltet sørger for at lugaren holder seg tørr. OBS!: Du må samtidig huske å ha luftgjennomstrømming i båten ved å gløtte litt på luker eller vinduer.

En damestrømpe fylt med veisalt kan fungere som fuktfjerner i båt.

VIDEO: En damestrømpe fylt med veisalt sørger for tørr luft i båten.

Maritime kjerringråd

Så langt har vi snakket om ting som bør gjøres for å forebygge problemer når båten går i opplag. Det har vi gjort fordi dette danner grunnlag for en god båtpuss til våren.

Har du slurvet med klargjøringen på høsten, og møtes av vond lukt når du låser opp båten på våren, fins det likevel råd.

Et av «kjerringrådene» som garantert virker er eddik-trikset. Du fyller litt eddik (aller helst 35 % eddikessens) i bunnen av en isboks, og lar den stå på dørken i noen dager. Slik fjerner du vond lukt etter vinteren.

Jordslag

Jordslag er kanskje det synligste resultatet av fuktproblemer, og det vanskeligste å gjøre noe med. Kommersielle jordslagsfjernere vi har forsøkt reduserer skadene, men fjerner ikke alle de svarte prikkene. Særlig jordslag på seil er vanskelig å bli kvitt. Men har DU en metode som fungerer, må du dele den med oss!

«Nytt» tauverk

Nå kan vi endelig glemme alle formaningene og komme i gang med det som interesserer oss. En av tingene vi kan gjøre, som er enkelt og nesten gratis, er å fornye tauverket. De gamle fortøyningstauene er ofte misfargede og stive av salt. Men vi skal ikke kjøpe nytt tauverk.

Vaskemaskintrikset

Vi skal derimot få de gamle tauene til å se nye ut. Det betyr en runde i vaskemaskinen med vanlig vaskepulver på 40 grader. Men husk å legge tauene i et putevar eller dynetrekk, og knyt igjen. Sjakler eller kauser bør helst fjernes før vask. OBS: Ingen sentrifugering! (Se video øverst i saken).

Tøymykner er i tillegg fint for vanlig treslått tau, men skal ikke brukes på flettet tau med kjerne. Da kan kjernen løsne fra den utvendige strømpa.

Neste gang skal vi leke mekaniker, og vise hvordan du sparer mye penger ved å bytte dieselfilter selv. Vi skal også vise hvordan du "lufter" dieselmotoren i båten etter filterbytte.