Det viser Studentenes helse og trivselsundersøkelse (SHOT) fra 2014. Ifølge undersøkelsen har 13 prosent av landets studenter mye eksamensangst, mens 25 prosent har litt.
Ingeniørstudenten Øyvind Bjerkesti ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV) sier at han ikke har eksamensangst, men kjenner seg likevel igjen i problematikken.
– Eksamenstida er ekstra belastende. Jeg er nok mer redd for resultatet enn forsølve eksamen. Jeg gruer meg ikke veldig mye til eksamen, men ser heller ikke fram til det, sier han.
Kathrine Austad og Cecilie Gimnes, tredjeklassestudenter i idrett- og ernæring, har imidlertid konstant dårlig samvittighet i eksamensperiodene.
– Jeg får høyere puls jo nærmere eksamen jeg kommer, sier Gimnes.
– Når begynner den dårlige samvittigheten?
– I år startet den i januar, fordi jeg begynte med bacheloroppgave da. Ellers kommer den én eller to måneder før eksamen, sier Austad.
- Les også:
Flere og flere eksamensmestringskurs
HBV var ikke med i SHOT-undersøkelsen, men ifølge Roar Johansen, rådgiver ved skolen, er resultatene likevel representative for høgskolen.
– Jeg har fem studentsamtaler om dagen, og omtrent 80 prosent av disse studentene har en eller annen angst- eller depresjonsproblematikk. De føler seg mistilpassede i en slik grad at det går utover studiene. Eksamen utgjør helt klart en ekstra utfordring for dem, sier han.
Ifølge Johansen har HBV arrangert flere og flere eksamens- og stressmestringskurs de siste årene, og han antar at forekomsten av eksamensangst blant elevene har økt.
– Repeter stoffet tre ganger
HBV-studentene har flere metoder for å takle eksamensperioden, og Johansen stiller seg bak alle. Ett av studentenes beste tips er å starte eksamensforberedelsene tidlig nok.
– Da unngår man stress, som kan gjøre at man stoffet ikke fester seg i hukommelsen. Starter man tidlig nok, er stoffet interessant også. Lite er egentlig interessant i eksamensperioden, sier Austad, som mener at man burde begynne eksamensforberedelsene allerede ved første forelesning.
– Deretter bør man lese jevnt gjennom hele semesteret. Mitt beste tips er å lese gjennom det man skal ha om før hver forelesning, skrive notater underveis og lese gjennom de kort tid etter. Da får man repetert stoffet tre ganger.
- Les også: