Sa han var direktør - da fikk Harry en saksbehandler

Harry Sjølberg fra Stokke var lei av å vente på somlingen fra NAV. Dermed tok han på seg direktørhatten.

Harry Sjølberg

Harry Sjølberg alias Direktør Lundgren.

Foto: Hege Støtvig / NRK

En NAV-ansatt nektet å sette Harry Sjølberg over til NAV-kontoret i Tønsberg da han ringte og ba om det.

Først da han utga seg for å være direktør Lundgren fikk han det som han ville. Taushetsplikten som hadde stoppet ham tidligere, var ikke lenger til noe hinder, og ble satt rett til en saksbehandler.

Jeg sa at jeg var direktør Lundgren, og dermed ble jeg satt rett over, sier han til NRK.no.

Ringte fire ganger

Tidlligere samme dag ringte han NAV Vestfold og presenterte seg med eget navn. Han ble spurt om hva han trengte hjelp til, og forklarte at han hadde tilbudt seg å hjelpe en venn med å sjekke ut hvorfor det tok så lang tid å behandle en sak.

Taushetsplikten gjorde at han ikke fikk snakke med saksbehandler.

– Da jeg spurte etter NAV i Tønsberg skjønte jeg ikke hvorfor de skulle vite hvorfor jeg skulle snakke med NAV i Tønsberg, sier Sjølberg.

Skjølberg ga seg ikke og ringte igjen. Heller ikke denne gangen får han snakke med saksbehandler. Fjerde gangen prøver han en ny vri.

– Jeg skjønte jo at jeg ikke kom noen vei, så da titulerte jeg meg selv som direktør. Da spurte de meg ikke om noe, sier han til NRK.no.

– Ble nok oppfattet som arbeidsgiver

Kari Solem er leder for kontaktsenteret til NAV i Vestfold. Hun sier at alle privatpersoner og bedrifter som ringer dem skal få lik behandling. Hun tror navnet Direktør Lundberg ble oppfattet som en arbeidsgiver som trengte veiledning, ikke en privatperson.

– Når det gjelder bedrifter og arbeidsgivere som ringer oss, så har de egne kontaktpersoner på sitt NAV-kontor. Dem kan vi sette direkte over. Jeg kan tenke meg at dette har vært vurderingen til en av mine veiledere, sier Solem.

Solem understreker at det er veiledere som tar telefonen. De skal forhøre seg om hvorfor privatpersoner ringer. Sjølbergs henvendelse ble stoppet av taushetsplikten.

Sjølberg selv mener folk bør benytte de metoder som er nødvendige for å nå fram med sin sak.

Jeg anbefaler alle å bruke de metodene de kan for å komme gjennom, sier han.