Det fleste klasserommene er tomme når vi titter inn på Ringshaug ungdomsskole en torsdag i oktober.
– Mange er hjemme og lager dokumentarfilm om islam, skjønner du.
Det forklarer lærer Morten Hoksrød.
Han er en av pådriverne for at skolen satser litt annerledes noen uker i året.
– Vi tar utgangspunkt i kompetansemålene satt av kunnskapsløftet, også lager vi opplegg rundt tema vi vet vi skal innom, forklarer han.
Denne uka har 8. klasse om rusmidler, 9. klasse om det flerkulturelle Norge og 10. klasse lager både nett- og papiravis.
– Når hele skolen har Fokusuke samtidig, er det også lettere å få til sånn timeplanteknisk, men det koster jo en del planlegging fra oss lærere, sier han.
- Les også:
Dramatiserte flukt
Mandag startet 9. klasse i gymsalen der elevene var med på et styrt rollespill av et diktatur og en flukt. Der fikk de blant annet kjenne på mangel på menneskerettigheter.
Det førte til slutt til en flukt, barbeint rundt skolen. Da de kom inn i klasserommet, som nå var et asylmottak, slapp ikke alle inn.
– Vi prøver å få elevene til å kjenne litt på de utfordringene mange mennesker har i dag, ikke bare forelese om det, forteller Hoksrød.
Ikke bare faktakunnskap
– Det er mange måter å lære på, sier han videre.
– Vi bruker tradisjonell undervisning vi også, men i fokusukene tvinger vi oss selv til å tenke på en litt annerledes måte, ikke falle i forelsesningsfella – som elevene etter hvert blir ganske lei av, sier han.
Han tror disse ukene gir litt økt motivasjon, og understreker at læring står i fokus som om ukene byr på mye hygge.
- Les også:
Må tørre litt kaos
For å få til slike opplegg må lærerne tåle at det er litt kaotisk. Noen elever kan nok også se sitt snitt til å være gratispassasjer i gruppa.
– Dette er alltid et dilemma i hvert gruppearbeid, sier lærer på 8. trinn Thomas Hauge.
– Men vi lærere velger bevisst grupper for dem.
Han forteller at justisen mellom elevene er ganske hard. Og at det er mye læring i det å forholde seg til hverandre.
Denne uka skal 8. klasse lage en film om rusmidler. Når den er ferdig skal de vise hverandre hva de har laget.
– Da blir de tvunget til vurdere hverandres filmer. De må de si hva som var bra og hva som hva kunne vært gjort annerledes, sier han.
– Det er en tøff greie for en 13-åring å skulle vurdere det andre har gjort. Men det står som et kompetansemål at elevene skal kunne vurdere sitt eget og andres arbeid, smiler han.