Hopp til innhold

Litt mer kaos, mye mer læring

TØNSBERG (NRK:) Tre uker i halvåret rydder lærer og elever ved Ringshaug ungdomsskole vekk timeplanen. Inn kommer temaer som skal angripes fra ulike hold.

Fokusuke på Ringshaug

9. klasse ved Ringshaug ungdomsskole har det flerkulturelle Norge som tema i Fokusuka. Til lunsj i dag har de laget mat fra ikke-vestlige land. – Det har vært gøy, men mye jobb, forteller mange fornøyde elever på Ringshaug.

Foto: Helena Rønning / NRK

Det fleste klasserommene er tomme når vi titter inn på Ringshaug ungdomsskole en torsdag i oktober.

– Mange er hjemme og lager dokumentarfilm om islam, skjønner du.

Det forklarer lærer Morten Hoksrød.

Morten Hoksrød

Elevene til Morten Hoksrød har denne uken laget en dokumentar om islam, laget mat fra ulike land, besøkt imamen i Tønsberg og laget mat fra ulike land. Han tror uken bidrar til økt motivasjon for både elever og lærere.

Foto: Helena Rønning / NRK

Han er en av pådriverne for at skolen satser litt annerledes noen uker i året.

– Vi tar utgangspunkt i kompetansemålene satt av kunnskapsløftet, også lager vi opplegg rundt tema vi vet vi skal innom, forklarer han.

Denne uka har 8. klasse om rusmidler, 9. klasse om det flerkulturelle Norge og 10. klasse lager både nett- og papiravis.

– Når hele skolen har Fokusuke samtidig, er det også lettere å få til sånn timeplanteknisk, men det koster jo en del planlegging fra oss lærere, sier han.

Dramatiserte flukt

Mandag startet 9. klasse i gymsalen der elevene var med på et styrt rollespill av et diktatur og en flukt. Der fikk de blant annet kjenne på mangel på menneskerettigheter.

Det førte til slutt til en flukt, barbeint rundt skolen. Da de kom inn i klasserommet, som nå var et asylmottak, slapp ikke alle inn.

– Vi prøver å få elevene til å kjenne litt på de utfordringene mange mennesker har i dag, ikke bare forelese om det, forteller Hoksrød.

Ringshaugelever lager avis

Mari Ottesen (innerst) og Lene Bråsvik skriver hver sin artikkel om syriske flyktninger. Denne uka lager hele 10. trinn avis. De har skrevet korte og lange artikler, og gjort en 'fem på gata'. Avisen kommer også ut i nett- og papirutgave. – Vi har lært så mye om hvordan det er å jobbe i avis, sier de ivrige elevene.

Foto: Helena Rønning / NRK

Ikke bare faktakunnskap

– Det er mange måter å lære på, sier han videre.

– Vi bruker tradisjonell undervisning vi også, men i fokusukene tvinger vi oss selv til å tenke på en litt annerledes måte, ikke falle i forelsesningsfella – som elevene etter hvert blir ganske lei av, sier han.

Han tror disse ukene gir litt økt motivasjon, og understreker at læring står i fokus som om ukene byr på mye hygge.

Må tørre litt kaos

For å få til slike opplegg må lærerne tåle at det er litt kaotisk. Noen elever kan nok også se sitt snitt til å være gratispassasjer i gruppa.

– Dette er alltid et dilemma i hvert gruppearbeid, sier lærer på 8. trinn Thomas Hauge.

– Men vi lærere velger bevisst grupper for dem.

Morten Hauge

Morten Hauge er lærer på 8. trinn i år. Hans elever har rusmidler som tema denne uka. Han synes de aller fleste tar oppgavene de får svært seriøst og at de jobber bra.

Foto: Helena Rønning / NRK

Han forteller at justisen mellom elevene er ganske hard. Og at det er mye læring i det å forholde seg til hverandre.

Denne uka skal 8. klasse lage en film om rusmidler. Når den er ferdig skal de vise hverandre hva de har laget.

– Da blir de tvunget til vurdere hverandres filmer. De må de si hva som var bra og hva som hva kunne vært gjort annerledes, sier han.

– Det er en tøff greie for en 13-åring å skulle vurdere det andre har gjort. Men det står som et kompetansemål at elevene skal kunne vurdere sitt eget og andres arbeid, smiler han.