NRK Meny
Normal

Kritiserer mesterkokk

- Arbeidsmiljøet er elendig og vi fikk ikke overtidsbetalt, sier tidligere lærling.

Lise Ursin

Lise Ursin kritiserer mesterkokken Odd Ivar Solvold.

Foto: NRK

Tidligere lærling Lise Ursin mener arbeidsmiljøet hos mesterkokken Odd Ivar Solvold er nedbrytende og meget hierarkisk.

Selv om hun også ble god til å lage mat er hun kritisk til behandlingen hun fikk.

Solvold risikerer å miste retten til å ha lærlinger fordi han nekter å følge læreplanen og fordi det har vært problemer med arbeidskontraktene.

Les: - Et fagbrev betyr ingenting

- Vi var ikke verdt noe

- Jeg fikk slengt skitne kluter i trynet av en kollega. Førsteårslærlingene er mindre verdt enn oppvaskhjelpa. Andreårslærlingene bestemmer over førsteårslærlingene, så kommer kokkene og så står Odd Ivar på toppen. Det er så tydelig og det blir veldig negativt, sier Ursin.

Dette gikk direkte ut over selvfølelsen.

- Samtidig skal du ha ansvaret som en ferdig kokk, og gjerne ansvaret for en hel avdeling om kvelden, sier hun.

Odd Ivar Solvold

Odd Ivar Solvold med lærlinger i bakgrunnen.

Foto: Aina Indreiten / NRK

Ursin kritiserer også at lærlingene ikke fikk overtidsbetalt.

- Jeg jobbet fem dager i uka fra alt mellom klokken 12.00 og 16.00 gjerne opptil klokken 01.30 på natta. Jeg vet at dette yrket er slik, men når du ikke får noe kredit, bare kritikk, så blir det galt, sier hun.

Godtok ikke sykemeldinger

Ursin hevder også at Solvold ikke godtok sykemeldinger med mindre disse kom fra bedriftslegen.

- Sykemeldinger ble ikke akseptert når de kom fra min lege, sier Ursin.

Mens Ursin var lærling hos Solvold, jobbet Cathrine Harring der som servitør. Hun bekrefter at Solvold kun godtok sykemeldinger fra bedriftslegen og at lærlingene ikke fikk overtidsbetalt.

På tross av denne kritikken mener Ursin at Solvold bør få fortsette å ha lærlinger fordi de lærer å bli dyktige kokker der.

- Det blir veldig gode kokker ut av det, men han burde følge de reglene andre må og gi den lønna de fortjener. Han bør også være mer positiv og bygge opp gode mennesker og ikke bare kokker, sier hun.

Kjenner til kritikken

Terje Tidemann er leder for opplæringskontoret for reiseliv, restaurant og matfag i Vestfold.

Deres oppgave er å være bindeleddet mellom lærlingene, skolen og bedriftene.

Tidemann kjenner godt til kritikken som Ursin retter mot Solvold.

- Jeg har drevet dette kontoret i 12 år, og må dessverre si at vi har hatt en del telefoner fra foreldre og lærlinger som har vært kritiske og fortalt historier som gjør at jeg skjønner at Fylkeskommunen nå har tatt tak i ting.

Tidemanns eksempler på kritikkverdige arbeidsforhold for lærlinger ligner på Ursins kritikk av forholdene hos Solvold.

- Kritikken gikk på ting som hva en lærling har krav på av blant annet overtidsbetaling og arbeidskontrakt, sier Tidemann.

- Handler om to ansatte

- Dette handler om to ansatte. I løpet av de 13 årene jeg har holdt på, har jeg sikkert hatt mellom 150-200 ansatte innom, og at det er noen som ikke er fornøyde med den tida de har hatt her, det er det helt garantet, sier Odd Ivar Solvold.

Han forteller at han har måttet si opp noen opp gjennom årene fordi de ikke har fulgt restaurantens normer, men vet ikke om det er disse som klager nå.

- Jeg krever mye av de som jobber her, de krever også mye av meg. Jeg forventer at de står på. Det er hardt arbeid og lange dager, men de skal også få noe igjen når de er ferdig.

Når det dreier seg om klager til opplæringskontoret, mener Solvold det kun er snakk om to tilfeller hvor lærlinger ikke har vært fornøyd med lange arbeidsdager.