Normal

Lærer byråkrater å skrive

– Vi treffer dårlig når vi får telefoner fra folk som spør om de har fått ja eller nei til å bygge.

Anne Hekland

LÆRER Å SKRIVE FORSTÅELIG: Anne Hekland lærer offentlig ansatte å skrive forståelige tekster.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Det er ikke alltid folk skjønner budskapet i brevet. Det er flere som ringer for å spørre om de fikk ja eller nei til å bygge. Da treffer vi dårlig, sier virksomhetsleder Anne Hekland i kommuneutvikling i Tønsberg kommune.

I dag har teknisk etat i Tønsberg og Re kommune sittet på skolebenken for å lære og skrive vedtak folk forstår.

Hekland har opplevd at folk ikke forstår det kommunen skriver.

– Folk føler seg dumme

Språkkonsulent Karolina Netland i NTB arkitekst har i mange år kurset ansatte i stat, fylker og kommuner til å skrive mer forståelig.

– Det kan være man ikke får med seg at man har klagerett i en byggesak, eller at man ikke får med seg hva man har rett til i økonomiske støtteordninger. Slike ting gjør at mennesker sitter igjen med mindreverdighetsfølelse og føler seg litt dumme, sier Netland til NRK.

Og for selv Netland som leser mange offentlige tekster, kan det være vanskelig å forstå enkelte skjemaer.

– Flere ganger har jeg fylt ut søknad om foreldrepenger i forbindelse med at jeg har fått barn. Jeg har selv strevd med å forstå hva jeg skal fylle ut i de ulike rubrikkene og har endt opp med å ta kontakt for å få hjelp til det, forteller Netland.

Hennes tips til de kommuneansatte er å tenke på leseren.

Dette er et eksempel på et brev fra kommunen som mange stusser over i sammenheng med tillatelse til å bygge.

Vedtak

ILLUSTRASJON: Folk må ofte ringe for å få forklart hva som står i et slikt brev fra kommunen.

Foto: Philip Hofgaard

Sparer tid og penger

Hekland har vært på et skrivekurs tidligere og fikk en a-ha opplevelse. Hun mener kommunen kan spare tid og penger på å skrive så folk forstår.

– Det er en måte vi kan spare penger på. Få ting tydelig ut på hjemmesidene våre, tydeligere vedtak som folk forstår slik at de slipper å ringe. Skriver vi hundre vedtak også er det åtti stykker som ringer og lurer på noe. Da har vi brukt unødvendig mye tid, understreker hun.