NRK Meny
Normal

Lærer å mestre skolehverdagen

For første gang på tre år torde 16-åringen å ha gym sammen med de andre elevene. Spesialist i klinisk pedagogikk Jeanette Flach Johansen ble så glad at jenta fikk en klem.

En gang i uka møtes 8–10 jenter som sliter med angst og depresjoner i et klasserom på Horten videregående. Prosjektleder og spesialist i klinisk pedagogikk, Jeanette Flach Johansen, har råd for å løse problemer.

Se video: Et eksempel på hvordan elevene kan løse et problem

– Kan jeg helst stå nå? spør eleven på Horten videregående skole.

16-åringen er med i en mestringsgruppe sammen med andre jenter. En gang i uka møtes 8–10 jenter som sliter med angst og depresjoner i et klasserom på Horten videregående. Etter å ha deltatt seks ganger, har hun nå altså tort å ha gym. 16-åringen er støl etter gymtimen dagen før og synes det er ubehagelig å sitte.

Rørt og glad

Lederen for gruppa, Jeanette Flack Johansen, er spesialist i klinisk pedagogikk og jobber i PP-tjenesten i Vestfold fylkeskommune. Hun blir rørt og glad over at jenta endelig har hatt gym.

– Kjempebra!, sier Flack Johansen.

Men hun kan vise til flere positive resultater for de nesten 40 elevene som har vært med i mestringsgruppa.

Jeanette Flack Johansen foran tavla.

Spesialist i klinisk pedagogikk Jeanette Flack Johansen sier terapien går ut på å få elevene til å tenke mer positivt.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Smart-grupper

Siden i fjor har Greveskogen, Sandefjord, Færder og Horten videregående skoler i Vestfold hatt dette tilbudet for elever som sliter med angst og depresjoner.

Elever som strever med fremføringer, er mye triste, eller er så usikre i sosiale sammenhenger at det går ut over hverdagen, kan gå på dette kurset.

På fagspråket heter disse gruppene Smart-grupper. Opplegget bygger på kognitiv adferdsterapi som skal få deltakerne til å tenke positivt. Elevene lærer strategier for å mestre angst, depresjon og å hevde seg selv.

Hensikten er å styrke den psykiske helsa for å få elevene til å fullføre den videregående skolen.

Fikk støtte av de andre

Oppmuntringen fra de andre var avgjørende for at 16-åringen stilte i gymtimen.

– Etter å ha fått støtte her, ble det tryggere. Dessuten visste jeg at det var noe jeg var flink til, sier 16-åringen.

I fjor bevilget fylkespolitikerne tre millioner kroner til et psykisk helse-prosjekt, som dette tilbudet er en del av. Jeanette Flack Johansen leder prosjektet. Etter at det startet, kom det fram at mange ungdommer har store sammensatte vansker som de ikke fikk behandling for av spesialisthelsetjenesten.

Forventninger og stress

Ungdom sliter med masse stress, sier Flack Johansen.

– Det er skolestress og stress knyttet til venner. Det er forventninger om at de skal mestre og være flinke på flere arenaer samtidig. Mange av ungdommene lever i familier med store belastninger. Mange er utsatt for traumer det er vanskelig å leve med.

I mestringsgruppa i dag skal hun ta opp selvsikkerhet. Siden NRK er til stede og noen skal intervjues, spør hun hva elevene tenker uten å bruke positiv selvinstruksjon.

– Man kan være redd for å si noe feil, sier en elev.

– Vet ikke hva man skal svare, sier en annen.

En tredje elev frykter at hun skal begynne å stamme under intervjuet. Men så får elevene i oppgave å gi en positiv selvinstruksjon.

– Det kan bli gøy! sier en elev.

– Dette greier vi, sier en annen.

Og det klarer de.

Positive resultater

Jentene i samtalegruppa forteller at de gjør ting nå de ikke gjorde før. En annen deltaker forteller at hun igjen trener håndball etter hjelp og støtte fra de andre på gruppa.

Hvorfor ville du ikke reise på trening?

Det var mye greier, forteller hun.

En annen deltaker forteller at hun har mye angst og syntes det var vanskelig å ta bussen.

– Men mange av de teknikkene vi har lært på kurset har hjulpet, sier hun.

Flack Johansen ser resultater etter at nesten 40 elever har vært med i mestringsgruppa to timer hver uke i åtte uker.

– Symptomtrykket på angst og depresjon faller. Lærerne har gitt tilbakemelding om at elevene er mer aktive i timene. Elever tør å ta bussen til skolen og elever tør å ha fremføringer. Vi har også målt fraværet i en klasse. Der ble fraværet halvert etter at elevene de hadde deltatt på en smart-gruppe, sier hun.

Lussekatter på gruppeterapi

Det er 12. desember og jentene får lussekatter som Jeanette Flack Johansen har bakt.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK