NRK Meny
Normal

Plutselig ble kvinnen blindeledsager på fergetur

Elisabeth Løwengreen mener en blind medpassasjer burde fått bedre behandling da han reiste med bastøferga.

Bastø Fosen, Moss-Horten

REAGERTE: En kvinne mener Bastø Fosen burde ha spurt om hun kunne være blindeledsager på en båttur. Først og fremst synes hun den blinde mannen ble dårlig behandlet.

Foto: Rainer Prang / NRK

Da Elisabeth Løwengreen gikk om bord i Bastø Fosens ferge for å reise fra Moss til Horten, fikk hun nærmest i forbifarten i oppgave å følge en ukjent blind mann på båtturen. Oppdraget fikk hun av fergemannskapet.

– En av de ansatte kom med en blind mann til meg og sa til mannen: «Ta den dama i armen, så følger hun deg inn». Så forsvant den ansatte, forteller Løwengreen.

Hun hjalp mannen med å finne et sted å sitte, og med å gå av båten i Horten.

– Jeg har ikke fulgt en blind person før, så jeg visste ikke hvor mye informasjon han trengte. Jeg var nok en klønete ledsager, sier hun.

  • Les også:

Ble ikke spurt

Hun har ikke noe imot å hjelpe blinde personer, men reagerer på måten fergemannskapet behandlet den blinde mannen.

– Jeg følte det var veldig ubehagelig. Hverken han eller jeg ble spurt om det var greit. Jeg synes han ble respektløst behandlet. Han ble behandlet som om han var et barn, sier hun.

Beklager

Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen

BURDE SPURT: Administrerende direktør Øyvind Lund sier begge skulle ha blitt forespurt på en ordentlig måte. (arkivfoto)

Foto: Alexander Joyce / NRK

Administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen kjenner ikke til denne episoden før han får høre om den fra NRK. Han sier han ønsker å finne ut hva som har skjedd. Han oppfordrer blinde til å ha med seg ledsager når de reiser med bastøfergene, men sier at blinde som reiser alene, får hjelp av fergemannskapet når lastingen av båten er ferdig.

– I enkelte tilfeller spør vi medpassasjerer om å hjelpe med å eskortere, hvis de er komfortable med det. Da slipper den blinde å vente med å gå om bord til vi har avsluttet lastingen, sier Øyvind Lund.

– Hva sier du til Løwengreens kritikk om at den blinde ble respektløst behandlet?

– Det må jeg bare beklage. Vårt mannskap skal behandle alle våre kunder med respekt og spesielt de med spesielle behov, sier Lund.

Trenger trygghet

Sølvi Ørstenvik i Blindeforbundet i Vestfold sier det er viktig at blinde personer er trygge når de reiser.

– Det er uverdig å bli overlatt til en annen passasjer uten at passasjeren har blitt spurt først, sier Sølvi Ørstenvik.

Ifølge Bastø Fosen har de ikke tidligere fått klager fra passasjerer som må hjelpe blinde personer til å gå på og av båten.