Hopp til innhold

Kunsten å skape frykt

Spillutviklere i Tønsberg lager sitt første skrekkspill. Hvordan skal de klare å gjøre det virkelig skummelt?

Laster Giphy-innhold

Du er alene på planeten Mars. Som astronaut og sjefsingeniør er det få dager til du skal reise hjem igjen til jorden. Men før du får dratt tilbake begynner merkelige ting å skje. Frykten for at du er i ferd med å bli gal ligger hele tiden i bakhodet, for du vet at det ligger en arvelig mental lidelse i familien.

Dette er plottet for det kommende skrekkspillet Moons Of Madness som er under utvikling hos spillprodusentene Rock Pocket Games i Tønsberg.

– Du skal føle et konstant ubehag og aldri være 100 prosent trygg, sier daglig leder for Rock Pocket Games, Ivan Moen.

Spillutviklerne i Rock Pocket Games viser fram første promoteringsvideo av spillet Moons Of Madness.

SKREKK PÅ MARS: Den første promoteringsvideoen av Moons Of Madness er klar. (Foto: Igor Tratkowski)

– En utfordring

Spillselskapet har stort sett laget barnevennlige og morsomme dataspill hittil, så det er vesentlig annerledes å nå lage et spill i horrorsjangeren.

– Vi har i flere år snakket om å lage et skrekkspill, noe med mer realistisk grafikk. Vi følte nå at vi var klare for det, og visste at det kom til å bli utfordrende, sier Moen.

Han forteller at det er vanskelig å lage virkelig skumle spill, samtidig som de skal være originale og spennende for spilleren.

– Mange bygger spill på såkalte «jump scares», at du skvetter. Dette er noe vi ønsker å tone ned, og heller prøve å få spilleren til å føle et gjennomgående ubehag gjennom spillet.

Fem virkemidler

Mathias Clasen ved Aarhus Universitetet

EKSPERT: Mathias Clasen forsker på skrekk og gru.

Foto: Privat

Universitetslektor Mathias Clasen ved Aarhus Universitetet i Danmark vet hva som er skummelt. Han har lenge forsket på skrekk og monstre, og har skrevet flere bøker om temaet.

Ifølge Clasen finnes det fem virkemidler som stort sett brukes når man skal lage en film, historie eller et spill for å skremme noen.

  1. Mørket
    – De fleste mennesker synes mørket er uhyggelig eller utrygt. Vi orienterer oss dårlig i mørket, så vi kan ikke se hva som gjemmer seg.

  2. Farlige vesener
    – Uhyggelige monstre. Unaturlige, farlige vesener som skremmer. Vi ser monstre både i barns mareritt, i uhyggelige spill og filmer.

  3. Smittsomme substanser
    – For eksempel vesener som er smittebærere og kan smitte oss.

  4. Uvisshet og uforutsigbarhet
    – Dette er litt mer abstrakte stimuli. Å ikke vite hva som skjer, hva som gjemmer seg i mørket for eksempel, skremmer oss.

  5. «Jump scare»
    – En plutselig høy lyd eller et monster som springer fram.

Spillet Moons Of Madness foregår på Mars

MARS: Spillet Moons Of Madness foregår på Mars.

Foto: Rock Pocket Games

Psykisk sykdom

Flere av virkemidlene forskeren nevner blir brukt i «Moons Of Madness». Spillet er ikke ferdig ennå, og Ivan Moen vil ikke røpe for mye av handlingen.

– Det er ganske vanlig å skildre psykisk lidelse som et element i spill, men da på en måte som fremmedliggjør personen bak lidelsen. Dette vil vi gjøre annerledes.

Spillutvikler Ivan Moen viser fram en trailer av det kommende spillet Moons Of Madness

UFERDIG: Spillutvikler Ivan Moen viser fram en foreløpig trailer av det kommende spillet Moons Of Madness.

Foto: Igor Tratkowski / NRK