Kritisk til reklamefilm om Horten

Lørdag lanserte Horten kommune en fem minutter lang reklamefilm om byen. – Hvis kommunen skal lykkes med å få innflyttere, må de holde alt de har lovet i filmen.

Ordfører Finn Øyvind Langfjell i Horten presenterte #Hortenlove

MÅ INNFRI: Birgit Apenes Solem, høgskolelektor ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, har store forventninger til Horten kommune etter premieren på reklamefilmen #HortenLove. Hun tviler på at kommunen klarer å innfri det de lover i filmen. Her fra da Hortens-ordfører Finn-Øyvind Langfjell ønsket velkommen til lørdagens premiere.

Foto: Helle K. Hagen AS, Horten

Hortens-ordfører Finn-Øyvind Langfjell er klar på at #HortenLove er en fem minutter lang reklamefilm for byen. Målet med filmen er å få flere til å flytte til Horten.

– Hvis kommunen med denne filmen klarer å gjøre byens omdømme mer positivt, må kommunen levere på alt de har lovet til filmen. Det kan bli en utfordring, for kommunen vil i tilfelle trenge midler for å bygge og utvikle Horten. Og det følger ikke med filmen, sier Birgit Apenes Solem, høgskolelektor i markedsføring og strategi ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV), til NRK.

Hun mener at Horten i alle fall trenger et spennende havneområde, hoteller og boliger for å tiltrekke seg flere innflyttere.

Her kan du se #HortenLove.

Birgit Andrine Apenes Solem

KRITISK: Høgskolelektor Birgit Andrine Apenes Solem tror at det kan bli vanskelig for Horten kommune å levere alt de lover i filmen #HortenLove.

Foto: Phillip Hofgaard/NRK
– Se til Drammen

Filmen er laget som et spleiselag mellom kommunen, næringslivet i Horten og HBV.

Solem nevner Drammen som én av de norske byene som har gått inn for å markedsføre seg og virkelig lyktes med det. Hun mener at Horten kommune har noe å lære av Buskerud-byen.

– Før ble Drammen sett på som et ganske uinteressant veikryss og stoppested før Oslo. Byutviklerne og politikerne har fått til mye med elvebyen Drammen, fordi de har hatt et klart konsept. De har bygget en merkevare. Nå må vi utvide drømmen om Horten til å virkelig bli Horten-Love, sier Solem.

Hun mener filmen kan bidra til å gjøre Hortens-innbyggerne stolte av byen sin.

– Det hjelper litt, særlig hvis de deler filmen mye på sosiale medier. Men det er bare en start. Det holder ikke at vi som bor her er stolte at byen. Vi må synliggjøre at Horten er et attraktivt sted å bo, og at byen har noe som ingen andre steder har.

Spleiselag

Hortens-ordfører Finn Ove Langfjell

STOLT: Over 200 mennesker fikk med seg premieren på #HortenLove på lørdag. Ordfører Finn-Øyvind Langfjell var både stolt og rørt da han ønsket velkommen til visning i Horten kino.

Foto: Philip Hofgaard/NRK

Ifølge Hortens-ordfører Finn-Øyvind Langfjell har filmen kostet 350.000 kroner å produsere. Kommunen har betalt 50.000 av disse.

– For oss har det vært en veldig liten investering. Det er én ekstra skattebetaler, og det har svart seg og vel så det, sier Langfjell.

Ifølge ordføreren er filmens målgruppe både egne innbyggere, for å gjøre dem mer stolte av byen sin, og innbyggere i andre byer.

– Vi vil vise fram alle kvalitetene vi har i Horten, og vekke nysgjerrigheten for byen. Vi tror filmen er godt egnet til å vise fram Hortens mange kvaliteter, som strendene, naturen og næringslivet. Vi har også flotte skoler, natur og generelt mange tilbud til dem som vurderer å bosette seg her, sier han.

I dag bor mange av dem som jobber i Horten i andre byer, som Oslo, Drammen og Tønsberg. Langfjell tror at #HortenLove også kan få disse til å bosette seg i Horten.