I skrivende stund har videoen som ble lagt ut på Facebook 20. august blitt sett over 53 000 ganger og delt 811 ganger.
Det finnes per i dag ingen konkrete tall på hvor mange barn som lever med døve eller hørselshemmede foreldre. Norges Døveforbund jobber for tiden med å samle inn tall.
- Les også: Vil ha tegnspråk på timeplanen
Mangler tilbud
Det er pappaen til to av barna i videoen, Finn Arild Thordarson, som har laget videoen hvor barn av døve sier at de ønsker å få rett til tegnspråkopplæring. Thordarson er selv døv.
Søsken av døve barn har nettopp fått tilbud om å få opplæring i tegnspråk. Det samme gjelder foreldre til døve barn. Nå er det bare én gruppe som gjenstår, og det er barn av døve.
– Vi har norsk på skolen, men selv om vi kan norsk så betyr ikke det at vi ikke skal ha norsk på skolen. Og vi kan jo tegnspråk, men vi kan ikke alt, forklarer Nicholas Thordarson (9).
Han er ett av barna som medvirker i filmen sammen med tegnspråkoversetteren Vilde Winge fra Sandefjord som vant Norske Talenter i år. Han lærte seg tegnspråk hjemme fra tidlig alder.
– Når vi for eksempel lærer oss ett nytt ord i norskundervisningen, så kommer vi hjem uten å vite tegnet for det, sier niåringen.
Vil lære mer
Winge forklarer at mange barn av døve foreldre føler at de ikke kan nok om tegnspråk.
– Vi kan en del, men ikke alt. Vi vil lære oss bøyninger i verb og kanskje litt om historien til tegnspråk, sier hun.
– Betyr det at noen fag må gå ut, eller skal dette være en del av språkopplæringen?
– For meg er det det samme om noe går ut eller kommer inn, jeg vil bare lære tegnspråk.
Faren til Vilde Winge er døv, og hun forklarer at hun gjerne vil lære seg det språket han snakker.
Hun forteller at all kommunikasjon dem imellom foregår på tegnspråk.
– Vil se på saken
Stortingspolitiker Kårstein Eidem Løvaas (H) lover at han vil løfte denne saken innad i Høyre for å se om de kan få til en endring for barn av døve og hørselshemmede.
– Jeg synes dette er verdt å se nærmere på. Jeg synes det er verdt å løfte dette i Høyre, for å se om vi kan legge til rette for at barn av hørselshemmede kanskje kan få tegnspråkundervisning i skolen, men jeg kan selvfølgelig ikke love det her og nå, sier Løvaas.
Han legger til at han er opptatt av at det ikke skal være diskriminering på skolen på noen som helst måte.
– Jeg har sett på KODA Norge sin hjemmeside at det stadig kommer nye teknologiske hjelpemidler for familier som har disse utfordringene, og det er positivt. Likevel bør vi se nærmere på denne saken, for teknologi løser ikke dette avslutter Stortingspolitikeren fra Nøtterøy.