– I et mørkt øyeblikk tenkte jeg på lefsebaking, smiler Hanneli Bugge-Hansen.
Hun viser oss rundt på Buggegården på Nykirke utenfor Horten. For fire år sluttet hun og mannen Erling i sine jobber i Oslo. De var lei av pendling og ville skape noe hjemme på gården. Det ble ikke lefsebaking, men teater på låven og dyr som barna kan klappe på.
– Jeg vil jo si at det har vært en suksess, sier hun.
Denne julen har de ny rekord i solgte billetter til juleteateret. Bedriften lønner Hanneli, Erling og har ansatt broren Ole i halv stilling.
Oppdrag fra Kulturdepartementet
Innovasjon Norge har jobbet med et verdiskapingsprogram for kreative og kulturelle bedrifter i tre år. Det forteller seniorrådgiver, Margit Klingen Daams.
– Vi ser at vi har utrolig mange dyktige folk i Norge som jobber innenfor dette, noe som betyr at potensialet for verdiskaping er stort, sier hun.
Hvis regjeringen får gjennomslag for sitt forslag vil Innovasjon Norge få 30 millioner kroner som skal bidra til at flere kulturelle og kreative bedrifter som ønsker å vokse får muligheten til det.
– Vi har fått innspill fra næringen om et behov for mer kompetanse om hvordan man kan selge kulturelle produkter og gå ut i verden med dem. Her er digitalisering en nøkkel.
Digital besøksgård
På Buggegården ønskes muligheten til å få hjelp velkommen. Hanneli og Erling tjener penger på billettsalg, men ønsker å utvide sitt digitale tilbud.
– Hvis vi skal få publikum hit må vi treffe barna der de er, og det er på pad og Youtube. Innen det feltet trenger vi mer kompetanse, sier hun.