Hopp til innhold

Kreative bedrifter kan få hjelp

Regjeringen ønsker å bruke 30 millioner på kulturell og kreativ næring.

Tre på Buggegården henger opp julepynt

PYNTER TIL JUL: Den populære Buggegården på Nykirke utenfor Horten gjøres klar til jul.

Foto: Helena Rønning / NRK

– I et mørkt øyeblikk tenkte jeg på lefsebaking, smiler Hanneli Bugge-Hansen.

Hun viser oss rundt på Buggegården på Nykirke utenfor Horten. For fire år sluttet hun og mannen Erling i sine jobber i Oslo. De var lei av pendling og ville skape noe hjemme på gården. Det ble ikke lefsebaking, men teater på låven og dyr som barna kan klappe på.

Hanneli Bugge-Hansen utenfor uthuset

DIGITAL: Hanneli har planer om å tilby barn mer innhold via digitale plattformer.

Foto: Helena Rønning / NRK

– Jeg vil jo si at det har vært en suksess, sier hun.

Denne julen har de ny rekord i solgte billetter til juleteateret. Bedriften lønner Hanneli, Erling og har ansatt broren Ole i halv stilling.

Oppdrag fra Kulturdepartementet

Innovasjon Norge har jobbet med et verdiskapingsprogram for kreative og kulturelle bedrifter i tre år. Det forteller seniorrådgiver, Margit Klingen Daams.

– Vi ser at vi har utrolig mange dyktige folk i Norge som jobber innenfor dette, noe som betyr at potensialet for verdiskaping er stort, sier hun.

Margit Klingen Daams

POTENSIAL: Margit Klingen Daams er seniorrådgiver i Innovasjon Norge. Hun håper flere vekstbedrifter innen kultur kan få hjelp til økt verdiskaping.

Foto: Innovasjon Norge

Hvis regjeringen får gjennomslag for sitt forslag vil Innovasjon Norge få 30 millioner kroner som skal bidra til at flere kulturelle og kreative bedrifter som ønsker å vokse får muligheten til det.

– Vi har fått innspill fra næringen om et behov for mer kompetanse om hvordan man kan selge kulturelle produkter og gå ut i verden med dem. Her er digitalisering en nøkkel.

Digital besøksgård

På Buggegården ønskes muligheten til å få hjelp velkommen. Hanneli og Erling tjener penger på billettsalg, men ønsker å utvide sitt digitale tilbud.

– Hvis vi skal få publikum hit må vi treffe barna der de er, og det er på pad og Youtube. Innen det feltet trenger vi mer kompetanse, sier hun.