Hopp til innhold

Her var tyven veldig heldig

LARVIK (NRK): Tyver risikerer livet på jakt etter kobber.

En oppskåret kabel.

INGEN SPENNING: Hadde denne kabelen vært spenningsatt, hadde vedkommende som kuttet den opp i beste fall fått varig mén, sier Per Morten Rostille.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Bane Nor melder om problemer med Farriseidet-Porsgrunn-prosjektet. Tyveri og hærverk startet i påsken, og har økt i omfang til nå.

I tillegg til å kutte opp kabler på jakt etter kobber, er det noen som stjeler verktøy og utstyr fra anleggsplassen i Farriseidet i Larvik.

– Det er svært risikofullt, både for dem som gjør det og for våre montører som i etterkant skal spenningsette anleggene, sier Per Morten Rostille, prosjektsjef i elkraftleverandøren Caverion. De jobber nå i en jernbanetunnel som skal stå ferdig neste år.

Ved ett tilfelle ble en høyspentkabel kappet av. Bane Nor tror det er gjort fordi tyven ville undersøke om den var laget av kobber eller aluminium. Kabelen er imidlertid laget av aluminium, og tyven lot den derfor bare ligge med lokket halvveis på.

– Dette er en potensiell livsfare for dem som skal arbeide med anlegget. Her har den som har klippet kabelen vært veldig heldig da kabelen ikke var spenningsatt. Kapping av spenningsatt kabel ville forårsaket en lysbue og høyspenteksplosjon, sier Rostille.

Han forteller videre at de fleste av anleggene deres nå er spenningsatt.

– Det vil si at dem som gjør hærverkene og tyveriforsøkene utsetter seg selv for en veldig stor livsfare. Hadde den tykkeste kabelen her vært spenningsatt, hadde det i beste fall medført varig mén. Her kan liv gå tapt, det er det ingen tvil om.

Inngangen på jernbanetunnelen ved Farriseidet.

NY JERNBANETUNNEL: Den ødelagte kabelen befinner seg omtrent to kilometer inn i jernbanetunnelen.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Skrekkscenario

Bane Nor ønsker nå å opplyse om at det er lite å hente. Anleggene er nemlig hovedsakelig bygd opp med aluminiumskabler.

Utstyr og kabler er merket med en gul firkant med et lyn i, og skriften Høyspenning-Livsfare, men fordi dette ikke ser ut til å stanse uvedkommende, settes det opp videoovervåking på stedet, og vaktholdet styrkes. Skiltingen er også bedret, og utstyr merket med GPS-sporing.

– Det er en veldig uheldig situasjon. Det går utover fremdriften til våre entreprenører, og i ytterste konsekvens prosjektets fremdrift, sier Rune Røer, prosjektleder jernbaneteknikk i Bane Nor.

Han legger til at de ikke ønsker at noen andre enn dem som jobber der, går inn på anleggsplassen fordi det kan være farlig å ferdes der.

– Skrekkscenarioet for alle her er å komme inn i tunnelen og finne et menneske som har fått strøm i seg. Uansett om det er noen som er ute etter kobber, tyveri og hærverk eller om det er egne medarbeidere, så er det en veldig ubehagelig situasjon. Vi gjør det vi kan for å unngå det, sier Røer.

Bane Nor opplyser at alle tyverier og tyveriforsøk blir politianmeldt. Politioverbetjent Knut Vidar Vittersø ved Larvik politistasjon sier at de etterforsker sakene.

– Vi har ingen konkret mistenkte, men sakene etterforskes på vanlig måte.

Mannskap ser på skaden inne i tunnelen.

FLERE HENDELSER: Første hendelsen i tunnelen var i påsken. etter det har problemene vært økende, og det er bare noen dager siden sist hendelse. – Vi har hatt tilsvarende hendelser på andre prosjekter i landet, sier Rune Røer i Bane Nor.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark