Hopp til innhold

Kjørte med denne frontruta

– Ikke bra i det hele tatt, sier politiet.

Mye is på frontruta.

UTSYN: Bilisten hadde ikke mye utsyn gjennom denne frontruta. Politiet meldte om saken i 07-tiden onsdag morgen.

Foto: Politiet

Onsdag morgen ble en mann i 20-årene stanset av en politipatrulje i Storgata i Larvik. Frontruten på bilen han kjørte, var full av is.

Politiet opplyser at førerkortet hans ble beslaglagt på stedet.

Laster Twitter-innhold

– Når jeg ser det bildet, så er det klart at det der synes jeg ikke er bra i det hele tatt. Sånn skal det ikke være, helt enkelt, sier trafikk-koordinator Henning Ødegård Johansen ved Sør-Øst politidistrikt til NRK.

Is og snø skal fjernes

Johansen oppfordrer folk til å skrape rutene sine godt før kjøreturen starter, og henviser til paragraf 1.3 i loven for «Forskrift om bruk av kjøretøy» hvor det står:

Føreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, derunder påse at snø, is, dugg eller merke eller annen gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende.

– Loven er helt tydelig på at du skal ha fri sikt alle veier. Det må folk påse at er i orden. Blant annet gjelder dette også mye snø på biltaket. Når bilene får litt fart, kan man risikere at snøen løsner fra taket og havner i panseret eller frontruten på bilen bak, sier han.

Mye is på frontruta.

MISTET LAPPEN: Mannen som kjørte med denne frontruten onsdag morgen, fikk sitt førerkort beslaglagt.

Foto: Politiet

Risikerer flere tusen kroner i bot

– Hva risikerer man om man blir stanset med dårlig utsyn?

– Da blir det en anmeldelse eller anmeldelse med førerkortbeslag, og selvfølgelig bot som følge av det.

– Det er jurister som avgjør størrelsesnivået på boten, men det blir nok noen tusenlapper, fortsetter Johansen.

Politiadvokat Lise Læret Gunnerød sier på generelt grunnlag til NRK at botens størrelse avhenger av hvor alvorlig saken er.

– Det vil alltid være en konkret vurdering av hver enkelt sak. Hvis det ikke har skjedd en ulykke, risikerer man bøter på 6000–7000 kroner og oppover, sier Gunnerød.