Kåret til årets gründerspire

Ønske om å gi det norske folk norske småpoteter har ført til at bonde, Dag Fredrik Eftedal fra Hedrum, har mottatt prisen «Årets gründerspire»

Dag Fredrik Eftedal

En stolt vinner av prisen «Årets gründerspire», som deles ut én gang i året. F.v. Nestleder i Gründerforeningen, Jostein Skare, bonde Dag Fredrik Eftedal, og styreleder Jørund Henning Rytman.

Foto: Gründerforeningen

Svane potetpakkeri startet opp i august, og siden har det bare gått oppover. Det har også Gründerforeningen lagt merke til.

– Det er vanvittig morsomt å vinne denne prisen. Dette er noe vi virkelig brenner for. Det betyr mye når noen anerkjenner det du legger mye tid og energi i, sier Eftedal til NRK.

Les også: Satser på luksuspoteter

Innovativ og ambisiøs

Prisen ble delt ut på Gründerforeningens julebord, til en meget glad og stolt ung bonde.

– Det var mange gode kandidater, men Eftedal får denne prisen blant annet for sitt innovative produkt, sier styreleder i Gründerforeningen, Jørund Henning Rytman.

Poteter på pakkeri

Det er en tidkrevende jobb å plukke ut de beste potetene.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Juryen mener også Eftedal har tenkt på hvordan en kan gjøre ting mer forbrukervennlig. Samtidig har han ambisjoner om å ta opp konkurransen med utenlandske kvalitetspoteter.

– Prisen, «Årets Gründerspire», deles ut til en person eller en bedrift som vi har tro på at skal klare å nå målene sine, og Eftedal er allerede på god vei, sier Rytman.

Gleder seg til fortsettelsen

Den prisbelønte bonden forteller om spennende tider fremover, og sier at det bare har gått oppover siden de startet produksjonen for fire måneder siden.

– Pakkeriet heter Svane potet, og gården heter Eftedal gård. Eftedal betyr svanenes dal, og når noen spør pleier jeg å si at nå flyr svanen, sier Larviksbonden med et smil om munnen.

Du får allerede potetene fra gården i Hedrum flere steder i landet, og flere blir det etter hvert lover Eftedal.

Vil potetene da være å se i dagligvare butikker også?

– Vi sorterer små poteter som skal være finere enn de franske og ha mer smak. Da må det en spesiell kompromissløshet til. Derfor er det vanskelig for oss å selge til alle med gang, sier Eftedal.

Han er veldig opptatt av å opprettholde kvaliteten, og dermed ikke forhaste seg med å levere store kvantum. Målet i år er å selge 160 tonn med potet til restaurantmarkedet.

– Så får vi komme inn i forbrukermarkedet når vi behersker det volumet som skal til. For skal vi klare å opprettholde kvaliteten må vi bygge dette stein for stein, avslutter Eftedal.