NRK Meny
Normal

Karakterfri ungdomsskole gjør det bra

Elevene ved Ringshaug ungdomsskole får kun standpunktkarakterer. Det har gitt bedre resultater på nasjonale prøver.

Ringshaug ungdomsskole

FORNØYDE: Jazmin Mei Hove Jacobsen (t.v.), Maria Herring Olsen og Konstanse Skjeggerød Olsen er veldig fornøyde med fokusukene ved Ringshaug ungdomsskole. Det gir rom for mer effektiv og fri læring, mener de.

Foto: Helena Rønning / NRK

Lærer Marit Anita Dahl ser ut over klasse 9B ved Ringshaug ungdomsskole. På tavla skriver elevene opp en regle: Pappa bæsjer der mamma alltid sover.

– Hva betyr dette?

– Det er huskeregelen for hvordan vi løser algebraoppgaver, svarer Jesper, en av elevene i klassen.

– Den har de funnet opp selv, forklarer læreren.

For et par år siden bestemte skolen seg for å gi elevene en mer praktisk tilnærming til fagene. Nå har de fokusuker hver fjerde uke. Da fordyper de seg tverrfaglig i ett tema en hel uke.

Les også – Lærer mer uten karakterer

Lærer Marit Dahl med tavla i bakgrunnen

UNDERVISNINGEN VIRKER: Lærer Marit Anita Dahl sin matteundervisning har virket. – De forbereder seg ikke spesielt til nasjonale prøver. De jobber jevnt og trutt og de får utfordringer hele tiden. De vet at jeg har forventninger til dem, smiler hun.

Foto: Helena Rønning / NRK

En karakterfri hverdag

Heldagsprøver er erstattet med to halvdags-skrivedager, hvor elevene får en sjanse til å forandre og forbedre skrivingen. I tillegg har elevene og lærerne fagsamtaler to ganger i året.

Karakterer får de bare ved standpunkt, ikke på prøver og innleveringer i løpet av skoleåret.

– Det er litt spesielt, sier Pavel Margielewski, elev ved Ringshaug ungdomsskole.

Han forteller at han er litt usikker på hvor godt han egentlig gjør det.

– Du må tenke på de meldingene som lærerne har gitt deg og se hvordan læreren har retta. Så må du prøve å få det til så godt du kan fordi du ikke vet hvor du ligger.

To elever gjør matteoppaver

USIKKERT: Pavel Margielewski (bak) og Jesper Johansen Kompalla (foran) lurer noen ganger på hvordan de ligger an. De tror at de hadde slappet av mer dersom de hadde fått karakterer hele tiden.

Foto: Helena Rønning / NRK

Gode resultater

Resultatene fra nasjonale prøver viser at skolen ligger over landsgjennomsnittet. Elevene i niende klasse har løftet seg i alle fag sammenlignet med i fjor.

– Jeg er veldig stolt av dem, sier lærer Marit Anita Dahl.

Hun forteller at lærerne er veldig fornøyde med en karakterfri hverdag. Før så elevene nesten bare på karakteren, spurte sidemannen hva de fikk, ble skuffet eller lei seg og puttet prøven i sekken.

– Nå leser de hva vi har skrevet og vi opplever at de jobber med tilbakemeldingene, forteller Dahl.

Rektor Mette Krogh vil likevel ikke gi mangel på karakterer i hverdagen hele æren.

– Det kan vi ikke på dette grunnlaget. Det må vi se over tid, sier hun.

Rektor Mette Krogh med to elevarbeider

STOLT: Rektor Mette Krogh er stolt av elevene og lærerne. Å ikke gi karakterer er helt og holdent lærernes initiativ.

Foto: Helena Rønning / NRK

Følger med

– Flere skoler forteller at de jobber med andre type tilbakemeldinger enn karakterer, forteller avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet, Hedda Huse.

Direktoratet har ingen oversikt over hvor mange skoler som har kuttet ut karakterer i hverdagen eller hvordan disse skolene gjør det.

– Men vi følger med på hvordan elever får tilbakemelding fra lærerne, slik som de gjør ved Ringshaug, forteller hun.

Det som er viktig er at dette er helt lovlig. Det er bare krav om standpunktkarakterer i ungdomsskolen.