Betongelementet var bare festet med to bolter til fjellet. Ifølge Teknisk Ukeblad var disse boltene dessuten bare montert 70 cm inn i fjellet, mens minstedyden er 100 cm.
- Om boltene hadde vært lange nok, ville de holdt, sier Tore Gomo, prosjektleder i Vegvesenet, med ansvar for reparasjonsarbeidene for Hanekleivtunnelen og de andre seks tunnelene på E18 i Vestfold.
Våger ikke stå frem
- Boltene har stått der siden elementene ble montert, sier Gomo.
Prosjektlederen ønsker ikke å spekulere i om ulykken kunne vært unngått om boltene hadde vært festet i forskriftsmessig dybde. Onsdag skrev Tønsbergs Blad at juks var utstrakt på 1990-tallet:
- Tunnelarbeidere kappet sikringsboltene fra 2,5 meter ned til en halv meter for å bli fortere ferdig, sier erfarne tunnelarbeidere til avisen.
Ingen våger å stå fram av frykt for reaksjoner.
- Hvis dette er riktig er det jo ren kriminell virksomhet, sier Gomo.