Hopp til innhold

Kan ikke klandres

Ifølge politiet er det ikke noe som tyder på at rallyføreren kan klandres for dødsulykken i Andebu.

Rally-depoet
Foto: Ward, Benjamin A. / Scanpix

Ulykken, som skjedde under Rally Larvik på Dalsroa i Andebu lørdag formiddag, er under etterforskning.

- Så langt er det ikke kommet fram noe som peker i retning av at føreren kan klandres, opplyser operasjonsleder Erik Wendelborg i Vestfold politidistrikt til NRK.

Wendelborg betegner ulykken som tragisk, men sier det er vanskelig å gardere seg fullstendig mot denne typen hendelser.
Mannskaper fra et legehelikopter, ambulansepersonell og politibetjenter rykket ut til rallyløypa da ulykken skjedde.

Jenta fikk behandling på stedet, men livet sto ikke til å redde.

Kritisk ordfører

Tiåringen fulgte lørdagens NM-runde sammen med familien sin da hun ble truffet av en bil som fikk skrens og kjørte ut av løypa.

Ordføreren i Andebu, Hans Hilding Hønsvall, stiller spørsmål ved
sikkerhetstiltakene under rallyløpet.

- Jeg har sittet sammen med kriseteamet i dag, og de som var nær hendelsen var oppbrakt over at sikkerheten ikke var bedre, med flere vakter, bedre merking og fysiske hindre, sa Hønsvall til VG lørdag. Han forteller at tiåringen oppholdt seg på et sted som ble oppfattet som trygt, men som likevel var utenfor sikkerhetssonen.

- Flere er kritisk til at det ikke var noen vakter i nærheten, sier ordføreren.

Les mer: Ti-åring omkom i rally-ulykke

Mistet kontrollen

Stein Erichsrud, som leder Vegvesenets granskingskommisjon, sier
føreren ikke hadde mulighet til å få kontroll over bilen etter at han først hadde begynt å skrense.

- På det punktet hvor bilen hadde begynt å skrense på tvers, hadde sjåføren mistet kontrollen. Det er ikke noe han kunne gjort annerledes på det tidspunktet, sier Erichsrud.

Vil undersøke

Norges Bilsportforbund vil undersøke om plastbånd og spredte vakter langs løypa sikret publikum godt nok. Forbundets presseansvarlige Hallgeir Raknerud sier ulykker dessverre er noe som kan skje når man driver med en risikosport hvor det gjelder å kjøre fortest mulig.

- Vi deler ut program hvor det står beskrevet hvor man ikke bør stå, og vi har vakter som passer på at folk står der det i utgangspunktet skal være trygt. Men ingen står og holder folk hånden, sier Raknerud til Aftenposten.