Ikke alle har miljømerket nye biler

Tilsyn fra Statens vegvesen i 2012 viser at bilforhandlerne i liten grad etterlever kravene om å gi bilkjøpere informasjon om drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Reidar Fagervold

Salgssjef Reidar Fagervold hos Bilia i Tønsberg innrømmer at merkingen de har benyttet ikke er tilfredsstillende og skal gjøre endringer når de nå lager ny prismerking.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

En besøksrunde NRK.no har gjort i Tønsberg viser at det er slik vegvesenet beskriver, med store variasjoner i merkingen og at det hos noen bilforhandlere ikke er merking i det hele tatt.

– Bilforhandlere skal sette et energimerke som viser drivstofforbruk og CO2-utslipp på alle nye biler, sier seniorrådgiver i Statens vegvesen Trond Robert Larsen.

– Mange bilkjøpere ønsker å ta mer miljøvennlige valg når de kjøper bil, sier Larsen.

Resultatene fra tilsyn gjennomført av Statens vegvesen i 2012 er nedslående. Bilforhandlerne etterlever i liten grad kravene til energimerking.

– Vi trapper opp tilsynet i 2013 for å sikre at bilkjøperne får den informasjonen de har krav på, signaliserer Larsen.

Legger seg flat

Salgssjef Reidar Fagervold ved Bilia i Tønsberg sier det var fint at NRK.no kom på besøk.

– Vi må nok merke dette bedre enn vi har gjort, sier Fagervold.

Han forklarer at de har merket bilene med hvilket utslipp de har, men ikke brukt den foreskrevne merkingen fra med fargekoder fra vegvesenet.

– I prislisten har vi merket utslippene med farge, men jeg ser at dette ikke holder, sier han.

Ny prismerking

I forbindelse med nye bilavgifter fra årsskiftet og dermed ny prising av bilene, skal de også miljømerke bilene etter kravene.

Kravet er at det på en plakat eller annet oppslag skal opplyses om kjøretøyets drivstofforbruk og CO2-utslipp.

(Teksten fortsetter under videoen)

Bjørn Eide er mest opptatt av bilens utseende.

Se video: Bjørn Eide som NRK møtte hos bilforhandleren, er mest opptatt av bilens utseende (Reporter: Mette Stensholt Schau/Foto: Per Foss)

Merket i romjulen

Bilselger Knut Storm Olsen hos Bertel O. Steen i Tønsberg sier de har bruk romjulen til å miljømerke alle nye biler etter kravene.

Dette måtte vi ha ferdig før årsskiftet, sier han selv om de har hatt kravene til merking på seg lenge. Det er nok ikke alt som blir gjort før i siste liten, sier bilselgeren. Han hilser kravet velkommen.

(Teksten fortsetter under bildet)

Knut Storm Olsen

Knut Storm Olsen hos Bertel O. Steen i Tønsberg sier de har brukt romjulen på å miljømerke alle nye biler.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Også tilgjengelig internett

Han forteller at de også, som Staten vegvesen krever, har tilgjengelig datamaskin slik at kundene kan søke på den digitale tjenesten Nybilvelger fra vegvesenet og finne biler etter merke og modell og få de rangert etter CO2-utslipp og drivstofforbruk.

Målet med energimerkingen er å gi bilkjøpere muligheten til å ta bevisste valg ut ifra drivstofforbruk og CO2-utslipp når de går til anskaffelse av ny bil.

Miljømerke

Dette oppsettet vil Statens vegvesen at bilforhandlerne skal bruke.

Foto: Statens vegvesen