Strekningen mellom Gulli i Tønsberg og Langåker i Sandefjord åpnet 4. juli 2014, men fordi det gjensto noe arbeid på strekningen ble innkrevingen av bompenger utsatt.
Satsene var opprinnelig planlagt til 116 kroner, men er satt ned til 57 kroner. Fra 12. januar 2015 koster det 50 kroner å kjøre gjennom hele Vestfold. Når den siste strekningen forbi Farriseidet er ferdig i 2017 kommer det en bomstasjon til på 7 kroner.
Tross en halvering av bompengesatsene er Johan Morten Nome, leder for Bilistenes aksjonsgruppe, likevel ikke fornøyd.
– Vi har allerede finansiert veiene gjennom alle avgiftene vi betaler og den besparelsen samfunnet har av ny og bedre veistandard, sier han.
- Les også:
– Kjører omvei
Bommotstanderne er glad for den nye veien, men sier de ikke vil bruke den i protest mot bompengene.
– Veien er fin og vi har ikke noe imot den, men det er mange som har sagt de nekter å betale og som vil bruke gamleveien isteden, sier Nome.
- Les også:
Heller ikke yrkessjåfører er glad for at det nå skal kreves inn bompenger, men Vidar Mathisen, styreleder i Vestfold taxi, er likevel mest glad for at veien er ferdig.
– Vi hadde helst sett at vi slapp å betale bompenger, men den nye veien er så bra at den kanskje er verdt det, sier Mathisen.
- Les også:
Kundene betaler
Drosjeeierne må ikke selv betale bompengene dersom de har et oppdrag. Den regninga går videre til kundene, men Mathisen tror likevel ikke de blir skremt av dette.
– Det går raskere å kjøre strekningen nå, så det blir antagelig ikke noe dyrere selv om kunden må betale for bompengene, sier Mathisen.
Raveien (Gamle E18) går parallelt med den nye veien, men Mathisen tror ikke taxikundene vil be dem om å kjøre den isteden.
– Det kan fort bli dyrere å kjøre 40 kilometer i timen fremfor 110, så det vil vi ikke anbefale, sier han.