Hybridferje settes inn i Norges travleste ferjesamband

HORTEN (NRK): – På 2020-tallet vil dette være ren standard de fleste steder, sier klima- og miljøministeren.

Biler og lastebilder kjører av Bastø 3.

HORTEN-MOSS: Fem ferjer går mellom Horten og Moss. (arkivbilde)

Foto: Igor Tratkowski / NRK

I januar 2021 setter ferjeselskapet Bastø Fosen inn en hybridferje på sambandet Moss – Horten.

Batteripakken om bord vil ha en kapasitet godt over 100 av seneste generasjon e-Golf, opplyser Enova i en pressemelding onsdag.

– Det er en veldig stor dag, sier administrerende direktør i Bastø Fosen, Øyvind Lund.

En av fem

Moss – Horten transporterer årlig 1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner reisende over Oslofjorden. Det gjør det til landets mest trafikkerte samband.

Den nye ferjen vil om to år bli en av fem ferjer på sambandet.

Fordi det foreløpig kun er lademulighet på kaia i Horten, vil ferjen bli 64,5 prosent elektrifisert i starten.

– De årlige utslippene kuttes med 3 874 tonn CO₂, ifølge Enova. Selskapet, som eies av Klima- og miljødepartementet, har gitt i overkant av 31 millioner kroner til prosjektet.

Illustrasjon av ferjen.

PÅ STRØM: Hybridferjen bygges i Tyrkia. Den skal leveres i slutten av 2020, og skal etter planen bli satt i trafikk om i underkant av to år.

Foto: Enova

Mangler lademulighet i Moss

Dersom det senere blir tilgang på lading også i Moss, vil den nye ferjen gå 100 prosent elektrisk. Bastø Fosen vil da vurdere å bygge om to av de nyere fartøyene slik at også disse kan gå helelektrisk.

Øyvind Lund om bord i en av Bastø-ferjene.

FORNØYD: – Vi ønsker å bidra til det grønne skiftet og ta det samfunnsansvaret som det er, sier Øyvind Lund. Han legger til at de samtidig var avhengige av støtte fra Enova.

Foto: Freddy Samson Fagerheim / NRK

– Selv om den ville gått 100 prosent elektrisk fra starten av, bygges den som en hybrid. Man ønsker en backup for at båten skal kunne gå selv om det skulle bli bortfall av strøm, sier Lund.

Tage Pettersen, stortingsrepresentant for Høyre i Østfold, opplyser at det foreløpig har vært en utfordring å få nok strøm ned til havna i Moss. Men han legger til at de skal jobbe for å få på plass en lademulighet også på den siden.

– Da kan man gå fra hybrid til helelektrisk. Det vil være et stort løft for både byen, miljøet og nærmeste nabolag, sier han.

– Standard i fremtiden

Bastø Fosen er langt fra alene om å satse på ferje som går på strøm. I 2015 ble verdens første helelektriske ferje, MF «Ampere», satt i drift av Norled på sambandet Lavik – Oppedal.

I februar meldte NRK blant annet at halvparten av de 65 Fjord1-ferjene skal være helelektriske om få år.

Ola Elvestuen med Oslofjorden bak seg.

VIL HALVERE UTSLIPPENE: – Vi skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Norge ligger i front når det gjelder grønn skipsfart, og elektrifisering er en viktig del av regjeringens politikk, sier Ola Elvestuen (V).

Foto: Freddy Samson Fagerheim / NRK

– Vi skal elektrifisere eller bruke hydrogen alle steder hvor det er mulig, og gjøre det så raskt vi klarer. Derfor er det veldig bra at vi nå får den første elektriske ferjen mellom Moss og Horten, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

– Når vi kommer ut på 2020-tallet, vil dette være ren standard de fleste steder, legger han til.

– Det blir en ferje her nå i første omgang. Er det nok og kjapt nok?

– Det er en god start, så må det følges opp i fremtiden.