Hvalbåt med spesialoppdrag

Da hvalbåten MS Rover tøffet nordover til Barentshavet under den kalde krigen, var det ikke bare for å fange hval. Skipperen om bord hadde også en annen oppgave som resten av mannskapet ikke visste om. Dette var ukjent historie for Terje Bøe da han kjøpte båten nylig.

Jan Gulliksen bylinebilde
Journalist

«Fangsten skal drives på en rasjonell og forsvarlig måte», står det i konsesjonen for fangst av vågehval og mindre tannhval som Arnt Olsen fra Bø i Vesterålen fikk av fiskerimyndighetene i 1959.

Og det er all grunn til å tro at den erfarne fiskeren skjøttet fiskeryrket på ryddig vis. Men Olsen hadde en ekstrajobb som det øvrige mannskapet ikke kjente til. På oppdrag for norsk etterretning tok han bilder, rapporterte om forflytninger av sovjetrussiske marinefartøyer og fulgte med på annen militær aktivitet i området.

Fant atomdrevet ubåt

– En gang gikk han i land på Novaja Semlja for å hente jordprøver fordi det var mistanke om at det ble bedrevet prøvesprengninger der. Han var trolig også den som først fikk tatt bilde av en russisk atomdrevet ubåt.

Det sier Terje Bøe fra Tjølling. Han står bak Skipstrans kystlag og har kjøpt den 63 fot lange hvalbåten MS Rover. Båten har tønne i masta og hvalkanon på dekk, og den ser ut som en hvalbåt. Men når båten tøffet nordover mot Barentshavet for et nytt tokt visste skipperen at han også hadde andre oppgaver å ta seg av.

MS Rover

MS Rover ligger i disse dager til kai i Tønsberg for å installere nytt utstyr, men hjemmehavna er i Sandefjord.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Rettet kanontårnet mot hvalbåten

Enkelte ganger var det nære på at skipperen skulle bli avslørt, forteller Bøe.

– Tre ganger var sovjetrussiske marinesoldater om bord for å lete etter spionasjeutstyr. Men de fant aldri noe, for Olsen hadde gjemt det godt.

Bøe har også blitt fortalt om en dramatisk episode da hvalbåten ble oppbrakt av to fregatter. Mannskapet skal ha blitt bedt om å stå med hendene over hodet på dekk. På en av fregattene ladet mannskapet en kanon, og kanontårnet ble dreid slik at løpet pekte mot MS Rover.

– Men så dukket det visst opp et annet fartøy, og da dro fregattene sin vei. De ville vel ikke ha vitner.

Lugar i MS Rover

Lugaren under dekk i baugen av båten er slik den var da sovjetrussiske soldater romsterte her for å finne vestlig etterretningsutstyr.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Har alle papirer

Da Bøe kjøpte MS Rover, visste han ikke annet om den enn at den hadde vært brukt til hvalfangst. Men senere har han fått tak i mye dokumentasjon. Han har logger som viser at båten var på 18 tokt i Barentshavet, konsesjonspapirer, papirer på kjøp av hvalkanon fra Kongsberg våpenfabrikk og mye annet.

– Vi har alle originaldokumenter om båten.

Logg fra MS Rover

Det står mye om vær- og fangstforhold i loggen til MS Rover, men trolig ikke noe om etterretningsvirksomhet.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Planlegger langtur

Terje Bøe brenner for å ta vare på og vise fram historiske fartøyer. Planen hans er å sette MS Rover i stand, og derfor vil han gjerne ha kontakt med frivillige som vil være med på å ta vare på båten.

Til sommeren ser han for seg både en tur til Færøyene med båten og et besøk til Bø i Vesterålen der den holdt til i så mange år.

– Jeg kan også tenke meg at båten kan bli et tilbud for folk som av ulike årsaker sliter i samfunnet.

Terje Bøe med hvalkanon

Hvalkanonen som Terje Bøe står med ble levert av Kongsberg våpenfabrikk tidlig på 70-tallet.

Foto: Jan Gulliksen / NRK