Hopp til innhold

Dette topper årets Finn-liste

Huseieren var ikke forberedt på all oppmerksomheten.

Interiør i bolig til salgs

SELVLAGD: Det er huseieren selv, Eva Hagen Gulliksen, som har laget mye av det en kan se i leiligheten, og etter annonsen ble lagt ut fikk hun forespørsler om tegne- og innredningsjobber.

Foto: Rune Enstad / Zentuvo

Ifølge Finn.no viser årets mest populære annonser hos dem at nordmenn liker å se på boliger som skiller seg ut. Også annonser som vekker følelser er populært.

Med 769 834 sidevisninger, topper et hus på Haukerød i Sandefjord listen over nettstedets mest populære annonser i 2017.

– Det var egentlig som forventet for boligen er veldig spesiell i forhold til andre boliger her i Sandefjord, sier eiendomsmegleren som skal selge boligen, Elisabeth Øritsland Osvoll, til NRK.

Luksus og humor

Nummer to på listen er en enebolig på Godvik med sjøutsikt. På tredjeplass er en cabincruiser med 647 772 sidevisninger.

Strandeiendommen Villa Heimro på Nesøya og en villa med en prisantydning på 58 millioner kroner kommer som nummer fire på listen.

– Vi nordmenn elsker jo å drømme, og det viser seg tydelig på Finn, hvor vi ofte ser på boliger, hytter, biler eller båter som de færreste kanskje har råd til. Ofte lar vi oss også fascinere av helt spesielle boliger, der det er noe unikt ved interiøret eller måten huset har blitt designet, sier Adéle Cappelen Blystad, kommunikasjonsrådgiver i Finn.no.

Også humoristiske annonser slår an, og på femte plass på listen er en spisebord-annonse med tittelen: «Oh Lord …! Spisebord selges pga. Nyinnkjøpte puter…!».

Videre i teksten stod det: «Kjerringa (tidligere kalt kona) har kjøpt seg (les; oss) nye sofaputer. Det ho ikke fortalte, var at med nye sofaputer, så må jo selvsagt plisségardinene og spisebordet byttes ...??».

– Ved å ta i bruk humor, ironi, frustrasjon, oppsiktsvekkende annonseobjekter eller kreative bildeserier, så vekker denne typen Finn-annonser noe i oss. Det er jo morsomt å lese, og noe mange kanskje kan kjenne seg litt igjen i. Disse annonsene blir gjerne delt mye på sosiale medier også, og får ofte masse oppmerksomhet, sier Blystad.

Hus til salgs

SKILLER SEG UT: Det er den ene av boligens fire leiligheter som har skapt oppmerksomhet. Ifølge eiendomsmegleren ble annonsen populær også i Sverige og Danmark.

Foto: Rune Enstad / Zentuvo

Filminnspilling

Det var spesielt interiøret i den ene av Sandefjord-boligens fire leiligheter som vekket interesse. Det skiller seg ut med blant annet søyler, skulpturer og gipsutsmykkinger. Mye av dette er laget av huseieren selv etter at hun ble inspirert på en tur til Tyrkia.

– Innredningen vekket mye oppsikt og folk ble veldig nysgjerrig på hvordan det var. Veldig mange ønsket visning rett og slett for å se innredningen, men var kanskje ikke så interessert i huset, sier Osvoll.

Flere har også tatt kontakt med huseieren for å leie leiligheten i første etasje til ulike videoopptak. Eiendomsmegleren kan fortelle at den er blitt brukt til blant annet innspilling av film og musikkvideo.

All oppmerksomheten har imidlertid ikke ført til et salg foreløpig.

Etter annonsen ble lagt ut, fikk huseier Eva Hagen Gulliksen forespørsler om tegne- og innredningsjobber. Hun var ikke forberedt på all oppmerksomheten, men synes det har vært en fin opplevelse.

– Det skjedde veldig mye, veldig brått, men nå har jeg landet litt, sier hun og fortsetter:

– Oppmerksomheten tok helt av, det er bare koselig. Jeg har møtt mange fine mennesker.