Avdelingsdirektør i Statens vegvesen region sør, Tore Kaurin, forteller at vegvesenet er helt avhengig av å få utført en del arbeid på sommeren. Særlig når det kommer til legging av asfalt.
– For å få den kvaliteten vi skal ha, må vi ha varme.
Kaurin forteller at også andre arbeider, som fjellrensk, er vanskelig å få gjort på vinteren. Derfor blir de varmeste månedene mer eller mindre høysesong for veiarbeid.
Uønsket oppførsel
Avdelingsdirektøren forteller at veiarbeid er et tema som engasjerer bilister og andre trafikanter.
– Jeg tror veldig mange har forståelse. Det at vi asfalterer gjør at det blir sikrere å kjøre, mindre støy i bilen og så videre.
Likevel oppstår det hvert år farlige situasjoner.
– Det er en del veldig uønsket oppførsel. Det er altfor mange som ikke overholder reglene når trafikken dirigeres, forklarer Kaurin.
– Vi har arbeidere som har blitt påkjørt i jobb for trafikantene.
Vurderer
Veiarbeid bidrar ofte til å skape køer, Kaurin forteller at vegvesenet derfor vurderer når det er mest hensiktsmessig at det jobbes.
– Vi kan bruke noe mer nattarbeid der hvor det er mye trafikk. Men da blir det mindre asfalt fordi vi må betale mer for å få gjort det. Det er hele tiden avveininger.
Han mener det viktigste er at bilister respekterer alle som jobber langs veien.
– Vi gambler ikke med liv i trafikken. Det synes vi noen har for lite forståelse for, men det store bildet er at det går bra.
Asfalterer E18
Nå jobbes det med å legge ny asfalt ved Sande og Langåker på E18 gjennom Vestfold.
Årsaken er hjulsporene som har dannet seg i veibanen, ikke at veien er dårlig, forklarer Kaurin.
Disse arbeidene er planlagt å være ferdige til sommerferien.