Hopp til innhold

Hopper gjennom barneskolen

Effekten av trappeløping og sunnere kosthold blir testet på 1500 barn. Forskerne håper å forebygge sykdommer.

Barn som løper i trapp

Elevene på Åsgården skole kombinerer aktivitet med andre fag.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

HOPP-prosjektet i Horten gir barna mer kunnskap og en sunnere livsstil, og forskere håper dette skal gi nedgang i risikoen for hjerte- og karsykdommer.

– Vi jobber med ernæring, kosthold og fysisk aktivitet. Grunnen til det er økende grad av overvekt og fedme blant barn og unge. Samtidig ser man at graden av fysisk inaktivitet øker.

Gry Hege Stangebye

Gry Hege Stangebye håper på både økt trivsel og læring.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

HOPP-koordinator i kommunen, Gry Hege Stangebye, forteller at de håper å begrense overvekt også i voksen alder. HOPP står for helsefremmende oppvekst.

– Helsedirektoratet anbefaler seksti minutter aktivitet daglig. Målsettingen i HOPP er 30 minutter fysisk aktivitet hver dag, med faglig innhold. Det gjelder alle barn fra første til sjuende klasse.

Sammen med andre fag

William Bæk Mejlvang

William forteller at han er ganske sporty, men innrømmer at han også liker å slappe av.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK
Linea Skulstad-Hansen

Linea synes ikke det er slitsomt med enda mer aktivitet.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

En av aktivitetene tredjeklassingene på skolen gjør er trappeløp, med innlagt staving på toppen av trappa.

– Det er veldig gøy, men vanligvis blir jeg litt sliten, forteller William Bæk Mejlvang.

– Vi deler opp i lag og gjør mange aktiviteter. Yndlingsaktiviteten min er at vi skal stave ordene på noen lapper, sier Linea Skulstad-Hansen.

Forhindrer sykdommer

En av primusmotorene bak prosjektet er fastlege i kommunen, og førstelektor på Høyskolen Kristiania, Ole Petter Hjelle.

– Når vi putter fysisk aktivitet i skolen, så er det noe barna tar imot med åpne armer. De elsker det. Det er bedre trivsel, og vi tror at de lærer bedre. Også reduserer man risikoen for sykdom senere i livet. Blant annet livsstilssykdommer som hjerte og karsykdom, og sukkersyke.

Ole Petter Hjelle

Det er unaturlig for barn å sitte for mye i ro, sier Ole Petter Hjelle.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

Tester elevene gjennom barneskolen

I tillegg til fokus på aktivitet og trening, gjøres det også konkrete tester av barna. De ser Høyskolen Kristiania på. De evaluerer effekten av de fysiske endringene. Endringer i kognitive evner, følelser, livskvalitet og karakterer. De ser også på risikofaktorer som hjerte og karsykdommer.

Per Morten Fredriksen

Foreløpig har Per Morten Fredriksen bare de aller første resultatene,

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

– Vi ser hvordan det står til nå, og hvordan dette kan endre seg gjennom den aktive læringen.

Det sier professor ved høyskolen, Per Morten Fredriksen.

– Vi måler aerob utholdenhet, for eksempel løping. Vi har styrketester og kognitive tester, og spørreskjema om kosthold. Vi har også spørreskjema om emosjoner, og vi har om vennskap. Det er også en rekke andre ting, blant annet blodprøver, som vi ser på med Sykehuset i Vestfold.