NRK Meny
Normal

Hold vekta med sunne julekaker

Man kan kose seg med mye godt i jula uten å gå opp i vekt, mener helseblogger Desiree Andersen.

Matblogger Desiree Andersen

SUKKERFRITT: Personlig trener, kostholdsveileder og blogger Desiree Andersen lager julekaker og julegodt uten sukker.

Foto: Aina Beate Indreiten / NRK

Desember er en måned hvor vi koser oss med mye god mat, julekaker og godterier, samtidig er mange bekymret for at de skal gå opp i vekt. Men det er mulig å både kose seg og holde vekta, mener Desiree Andersen fra Tjøme.

– Man kan gjøre mye for å gjøre julekakene og julegodtet sunnere, men det viktigste vi gjør er å bytte ut sukkeret, sier hun.

Desiree Andersen er kostholdsveileder og personlig trener og står bak Norges største helseblogg, fitfocuse.blogg.no. Hun sier de som vil prøve å lage sunne alternativer i jula kan finne mange gode oppskrifter på internett og selv har hun laget et julehefte med flere oppskrifter som hun deler på bloggen sin.

Alternativt julegodt

I tillegg til å bytte ut sukkeret kan man lage julekaker med havremel eller mandelmel, men den største gevinsten får man ved å bytte ut sukkeret, forteller Andersen.

– Mye av kaloriene og de ugunstige helseeffektene ligger i den store mengden sukker vi får i oss, så skal man starte et sted, bør man begynne der, sier hun.

Likevel kan man ikke spise ubegrenset av dette heller dersom man vil holde vekta, men i motsetning til vanlig godteri, er ikke det noe problem, mener Andersen.

– Når vi spiser noe med sukker får vi lyst til å spise enda mer, men bytter du ut sukkeret med Sukrin eller andre sukkeralternativer får du ikke den samme effekten. Da klarer du å stoppe etter noen biter, sier hun.

Vær aktiv

I tillegg til å lage sunnere julekaker anbefaler Desiree Andersen at vi spiser mer grønnsaker til julemiddagene og er litt aktiv mellom juleselskapene.

– Ta en liten porsjon med kjøtt og poteter og fyll tallerkenen opp med grønnsaker. Da kan du nyte julematen uten dårlig samvittighet, sier hun.

Samtidig anbefaler Andersen at vi går en tur, eller er aktiv på andre måter.

– Det å bevege seg har vi godt av på alle måter. Det forbrenner kalorier, samtidig hjelper det på fordøyelsen og demper søtsuget. I tillegg kjennes det veldig godt ut etterpå, lover hun.

Les også: Slik holder du vekta i adventstida